Credeați că banii cad din cer?
Nu mai sunt bani de pensii. Nu mai erau încă din 2009. Norocul pensionarilor a fost FMI-ul, care a mai prelungit agonia statului român. Casa Națională de Pensii, care oricum e de multă vreme în situație de faliment, ar trebui sa recunoască oficial și cinstit falimentul. Motivele sunt clare (vezi și articolul Casa Națională de Pensii: declarație de faliment):
- Pensiile înseamnă o grămadă de bani: peste 10 miliarde de euro pe an. Oprirea pensiilor înseamnă economie, nu glumă!
- Nu e rentabil pentru sectorul privat sa tina in spate sistemul piramidal de pensii. De ce sa mai contribui tu, angajat, când știi sigur ca n-o sa mai primești pensie? De ce sa mai plătești tu, patron, impozite (care si alea, se duc tot la Casa de Pensii), când cu banii poți sa-ti dezvolți afacerea? Pe scurt: de ce ar trebui sectorul privat sa plătească el singur datoriile statului? (iar in asta intra si datoria externa din ultimii 2 ani!).
- Dimpotrivă: pentru firme, disperarea pensionarilor e chiar rentabilă. Ca sa nu moara de foame, majoritatea vor fi obligați sa se reangajeze, pe salarii de nimic. Nivelul general al salariilor o sa scadă, deci profitul firmelor o sa crească. Economia se va reorienta dinspre consumul intern, spre export. In plus, majoritatea pensionarilor sunt de 10 ori mai bine pregătiți decât tinerii analfabeți, cu diplome de facultate (desigur, asta nu e valabil si pentru foștii milițieni, securiști si militari). Exploatarea acestei resurse umane, până la moarte, va fi in general extrem de profitabilă pentru economie.
- Pensionarii n-au cum să se apere. E foarte ușor să-i lași fără bani: pur și simplu nu le mai dai. Ce pot să-ți facă? Dau în judecata statul? Păi, să-l dea! Ce, scrie pe ușa mea “Statul Român”? Au vreun contract cu mine? Atunci, hai, valea de-aici!
Cât timp România e stat social, fraier ești să muncești aici!
Cu ajutoarele sociale, e și mai rău!
Discuția clasică cu orice băiat de stânga e cam așa: suntem umaniști, trăim in secolul 21 etc. etc., deci trebuie sa le dăm celor oropsiți bani de medicamente…de încălzire…ba chiar și de mașină… . Tu zici: bine, păi cine te oprește? dă-le ce vrei! El: a, stai puțin! păi nu pot eu să le dau, că eu nu prea am bani…că întâmplător sunt chiar unul din ăia care stau degeaba…ideea era sa le dăm din banii tai, că ai fără număr. Tu: dar eu nu vreau. Că nu sunt de acord cu ideea ta. El: n-ai înțeles. Nu prea contează dacă ești de acord sau nu. Noi iți luăm banii oricum și îi împărțim cum vrem noi. Că noi suntem majoritatea, iar tu ești minoritatea. Și trebuie sa te supui, că e democrație. Tu: a, da? bine că mi-ați zis! că din clipa asta îmi bag și eu picioarele și nu mai muncesc. Ia dați-mi și mie ajutor social!
Nu mai împărțiți pielea ursului din pădure!
De 20 de ani, românii se tot cearta: cum ar trebui sa împărțim banii statului? Să mărim în primul rând pensiile și salariile? Sau să ne mai opintim și intr-o autostradă? Iar dacă mai rămâne ceva, mai scădem impozitul pe profit…sau mai bine angajăm la stat, niște absolvenți?
Ei uită un lucru simplu: banii statului n-au fost niciodată ai statului. Sunt și au fost întotdeauna ai firmelor private. Statul nu are in clipa asta nici un ban. Are doar datorii. Banii sunt (și vor fi și pe viitor) numai la firme. Înainte să-i împarți, trebuie să pui mâna pe ei!
În 2010, economia le-a dat românilor un pumn în gură. În 2011 or să-l primească pe al doilea.
Românii s-au obișnuit sa considere statul drept ceva mare, puternic și solid, care are grijă de bătrânețile lor și îi îngrijește pe gratis când sunt bolnavi. Și cam tot așa au crezut ei ca va fi și Uniunea Europeană. O mătușică nițel cam prostuță, dar bună la suflet și putredă de bani. Hahahaha! Tâmpenie mai mare mai rar! Păi nu și-a luat-o pe merit poporul român? Lasă-l sa sufere, că poate își învață lecția!
Statul român o fi el mare. Dar mare si prost! Un malac înapoiat mintal, care abia se mișcă. Da, are o grămadă de companii si monopoluri. Dar majoritatea sunt in faliment!
Și la fel de tăntălău e și ANAF. De 20 de ani, fiscul român pierde bătălie după bătălie cu evaziunea fiscală. Adică, cu firmele private. Nici un ministru de Finanțe, din nici un partid, n-a reușit să transforme ANAF într-o instituție competentă. De 20 de ani, inspectorii ANAF nu sunt decât niște hoți analfabeți. Fiecare proces verbal pe care îl scriu ei, poate fi batjocorit și anulat la tribunal.
Pe ăștia vă bazați voi să strângă bani la buget, ca să aveți de pensii și salarii? Sunteți ridicoli, micuților!
Nici un stat nu strânge impozite, dacă nu vor oamenii să dea.
Ăștia de la ANAF se tot compară cu IRS-ul american. Dar IRS-ul e eficient, doar pentru că e sprijinit de poporul american. Daca statul american s-ar purta cu contribuabilii cum se poartă statul român, inspectorii IRS ar fi primiți cu puștile! Nu uitați că exact așa au apărut Statele Unite: americanii s-au revoltat împotriva taxelor aberante impuse de Marea Britanie, au refuzat să le mai plătească și și-au făcut țara lor.
Exact asta se întâmplă acum și in România. De aia evaziunea fiscala a ajuns la 80%. De aia au început firmele sa se mute in alte tari. Si tot de aia multinaționalele externalizează profitul.
Pentru că nu e rentabil să plătești impozite în România. Nu te alegi cu nimic.
Articol publicat pe standard.ro

John Galt
15 martie 2011
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state wants to live at the expense of everyone.” – Frederick Bastiat (1801 – 1850)
Mihai Giurgea
15 martie 2011
Foarte tare citatul asta!
Danke! Nu-l stiam.
C
15 martie 2011
“1.Pensiile înseamnă o grămadă de bani: peste 10 miliarde de euro pe an. Oprirea pensiilor înseamnă economie, nu glumă!”
Da inseamna economie, dar sa opresti plata nu e corect pentru cei care au pensii in urma unor contributii. Chiar daca aceste persoane au un contract semnat cu societatea inainte ca noi sa ne nastem, eu cred ca este corect sa respectam buna credinta de care ei au dat dovada respectand acest contract.
Cred ca sunt alte solutii decat o asemenea nedreptate.
Mihai Giurgea
15 martie 2011
Nu e corect, pentru cine mai exact?
MariusCC
15 martie 2011
Ba e foarte corect.
Prefer sa platesc eu pensiile parintilor, socrilor si bunicilor si in schimb sa nu mai dau nimic la stat. As iesi pe plus (chiar si dupa ce platesc educatia copiilor, sanatatea si taxe de autostrada).
C
16 martie 2011
Marius, si eu prefer sa imi sustin parintii, dar nu pot sa trec peste faptul ca au fost jefuiti o viata de stat prin contributie obligatorie. E drept ca au si ei o parte de vina, ca nu s-au opus sistemului comunist, dar generatiile de acum ce fac? Iau atitudine impotriva jafului? Daca te uiti , in strada sunt doar cei care pierd diverse facilitati, sporuri, subventii, nu cei care realmente sunt furati.
C
15 martie 2011
@MG
Nu e corect pentru cei care au platit contributii la sistemul de pensii. Banii aceia s-au dus in investitii ale statului, care trebuiau sa le aduca profit sau macar sa fie actualizati cu inflatia sau cu dobanda de referinta a BNR. La fel si banii din participarea la fondul de sanatate.
C
15 martie 2011
@MariusCC
Nu am spus ca sunt de acord sa continue sistemul PAYG. Sunt constienta ca sistemul este la capat de linie, iar cei care contribuie acum sunt furati de sistem. Cei care contribuie acum nu vor primi sumele cotizate la data cand vor iesi la pensie.
In afara de faptul ca generatiile care acum sunt in campul muncii nu vor primi pensii la 65 de ani, se ingroasa randurile pensionarilor cu pensii anticipate. Inca sunt persoane care ies la pensie avand varsta mai mica de 50 de ani . Diferenta de 2-3 ani face ca unii sa munceasca in medie cu 20 de ani mai mult.
Mai este o problema si anume migratia fortei de munca in afara tarii si imposibilitatea portantzei pensiilor. “Pensia de Romania” nu o poti transfera in Franta, Germania, Spania sau Anglia sau dupa forta de munca. Cei care raman in tara trebuie sa suporte taxe din ce in ce mai mari pentru a acoperi si pensiile parintilor acelora care au plecat la munca afara si participa la sistemul piramidal de pensii din acea tara. ( In loc sa-si intretina parintii lor ii intretin pe ai altora). Unii nici copii nu si-i iau si acei copii trebuie sustinuti tot de stat, din taxele celor ramasi in tara, din taxele platite de ei( de emgranti) alte state ofera beneficii minorilor de acolo.
Ce solutii au gasit altii? Pai este exemplu Chile , unde privatizarea s-a facut corelata cu infiintarea unor fonduri private de pensii , activitatile comerciale sustin sistemul de pensii, cei care au dorit sa contribuie la sistemul de stat au ramas mai departe in acest sistem. Actiunile firmelor de stat au fost date unor fonduri private de pensii, pe baza contributiilor anterioare ( cuantificata contributia, evaluata cu rata inflatiei si transformata in plata pentru actiune). Nu vad de ce energia , romgazul , transelectrica, Petrom , sarea , posta , etc sa fie vandute si sa fie transferati banii la cheremul politicienilor pentru sustinerea campaniilor electorale.
Consider ca nu a fost corecta nici infiintarea Fondului Proprietatea si depagubirea fostilor proprietari cu actiuni din societati de utilitate publica , atat timp cat retrocedarile puteau facute in natura daca partidele politice si institutiile statului erau scoase in strada sau inghesuite in sediile care si le-au construit din “bunavointa” membrilor cotizanti.
Despagubirile trebuiau sa fie facute in natura, politicienii scosi din casele de la RAPPS, partidele scoase si ele in strada ( va aduceti aminte scandalul lui Vadim la evacuare), doar cei a caror proprietate nu mai exista sa fie despagubiti in bani sau altfel.
Societatile transferate in FP trebuiau sa genereze venituri care sa sustina pensiile celor care au contribuit.
Mihai Giurgea
15 martie 2011
Foarte interesante propunerile C. Numai ca acum deja traim o alta situatie: Petromul, Romtelecomul etc, deja au fost vandute, deci ocazia asta a fost pierduta. De fapt, in anul in care a fost vandut Petromul, sistemul de pensii inca avea destule resurse ca sa suporte o operatie majora de transformare. Chiar si in 2007 se mai putea face cate ceva, daca se foloseau toate resursele boom-ului imobiliar. Acum insa libertatea de miscare s-a restrans foarte mult, odata cu resursele.
C
15 martie 2011
Restul ce ar avea? Toata povestea PAYG este o umilinta pentru cei care participa ( te iau de prost) si nu e corecta pentru cei care au contribuit inainte , e un furt.
Mihai Giurgea
15 martie 2011
Daca te referi la restul de proprietati ale statului, sunt perfect de acord. Statul are niste obligatii, trebuie sa si le achite. Nu stiu insa daca ii ajung toate proprietatile pe care le mai are ca sa isi acopere obligatiile. O reducere importanta a nivelului pensiilor cred ca va fi oricum inevitabila.
C
15 martie 2011
Unele trebuie reduse, multe desfiintate. Trebuie stabilit in alt mod si varsta de pensionare, unii stau la pensie toata viata iar ceilalti trag la jug. E normal sa nu fie multumiticei care platesc. Ce au politai, militarii, jandarmii, etc sa iasa la 44-47 de ani la pensie? Chiar sunt atat de sensibili? Aia sunt barbati sau carpe? Ce au de nu mai sunt buni de munca?
nicu
15 martie 2011
ca de obicei… bine scris , bine argumentat si extrem de cinic
Mihai Giurgea
15 martie 2011
Eu sunt intotdeauna extrem de cinic. Si am o inclinatie catre solutiile simple si realiste.
Bastos
15 martie 2011
Aveti un exemplu al unei tari care traieste dupa principiile descrise de D-voastra ?
Mihai Giurgea
15 martie 2011
A, deci ma intrebi cat de …original e articolul si daca am facut vreun plagiat?
nu cred, dar sincer nici nu ma intereseaza.
Cristian
15 martie 2011
Hai sa zicem si de pensiile (sau cum s-or numi) alea de urmasi de revolutionari? De ce inca se mai platesc?
Cum te ajuta acei bani la 20 de ani de la revolutie? (cum ii ajuta pe urmasi, ca revolutionarul se odihneste la 3m sub pamant).
Cunosc cazuri concrete in care venitul familiar este de 2000 ron/luna. La banii astia vrea sa-mi zica cineva ca se incurajeaza munca? HA!
Pensiile vor crapa singure prin inflatie. Dar ajutoarele sociale trebuiesc eradicate. La fel si taxele aberante pe care le platim la stat. Fiecare pentru el!
Ratzoiu
15 martie 2011
SE apropie falimentul statului?
)
Vreau sa vad daca pana la sfarsitul anului crapa ceva.
Deja ma uit frumos spre .de sau un alt loc unde pot duce o viata decenta. Chiar mi-as dori sa pot munci in jermanica si pensionarii de acolo sa traiasca pe banii mei.
Ne transformam intr-o a doua Libie sau nu?
Eu asta imi doresc, sa se impuste in plina strada, legea Talionului in capitalism.
Protejarea proprietatii private cu arma-n mana.
andrei
15 martie 2011
))))))))))))))) Am o cunostinta cu care ma certam prin 96-97 , se plingea de pensie , mica fiind , el care a muncit 30 de ani . Ma invinuia ca tinar fiind , am realizat pina la 30 de ani cit el in 60.
In acea perioada unul din copiii respectivului era student .
Dupa ce a inceput munca , fostul student a realizat in 5 ani cit realizasem eu in 10 ani de munca .)))))))))))
Am deschis apoi intr-o buna zi discutia cu pensionarul , i-am “explicat” ca al sau fiu cistiga mult prea mult , ar fi cazul sa dea si altora . Atit mi-a trebuit , )))) asa am aflat cit s-a rupt cu munca fostul student , citi bani da statului pt munca ce o depune . Vedem mereu adevarul ce ne convine.
Acum referitor la pensii , daca ar scadea cu 70% cele peste 3000 ron si cu 25 % cele restul , s-ar realiza o economie consistenta.
Dar ce facem cu angajatii bugetari , ca doar au spor de ecran / antena / lucru cu publicul / conditii penibile / sau chiar ( culmea ) spor de birou . ))))))))))))))))
Daca mutam biroul in parc , nu mai platim sporul de birou , dar o sa vrea spor de averse .
Atunci sa vedeti acatiste la biserica , doar , doar or veni ceva inundatii.
Iar ajutoarele sociale pt romi , putori , etc , sa dispara.
Mihai Giurgea
15 martie 2011
Andrei, asta cu sporul de birou e sigura? eu nu mai imi amintesc si mi se pare mult prea aberant. Chiar si pentru Romania.
andrei
16 martie 2011
Acest spor a existat la primaria Constanta , sigur. Nu stiu daca in clipa de fata mai este .
andrei
15 martie 2011
Sunt de acord cu solutia propusa de MARIUS CC.
Gabi
15 martie 2011
Let’s be serious.
” Dar IRS-ul e eficient, doar pentru că e sprijinit de poporul american.”
De americanul care a intrat cu avionul in sediul IRS pentru ca i-au distrus aia afacerea nu a auzit nimeni?
Sunt eficienti in primul rand pentru ca la ei lucrurile se fac serios si nu in ultimul rand pentru ca taxarea muncii e mult mai mica decat la noi.
Cat priveste ideea de baza cea cu “nu mai platiti…” nu merge asa usor, intai trebuie un pic de faliment, dupa aia nitzica diktatura si dupa aia mai vedem. Cand nu-ti mai platesti obligatiile nu mai poti sa alegi: sa nu platesti pensii dar platesti “investitii strategice” credite pentru echilibrarea balantei de plati … etc.
Mihai Giurgea
15 martie 2011
Americanul ala era unul din 300 de milioane de americani. Daca toti americanii ar fi intrat cu avionul, cu masina, sau macar daca ar fi aruncat cu o piatra in geamurile IRS, IRS ar fi disparut a doua zi. Intelegi diferenta intre un caz care te-a impresionat pe tine la televizor si perceptia publica asupra unei institutii? Intelegi diferenta intre o persoana (sau doua, sau trei, sau 10 000) si 300 de milioane?
Ion
15 martie 2011
De unde marota asta ca nu sunt bani? Marea majoritate de la stat fura – asa ca daca au de unde fura inseamna ca sunt bani. Da, e adevarat, in ultima perioada au inceput sa se certe intre ei pe bani, dar bani inca sunt – ultimul exemplu – vamesii! Vamesilor cineva, nu spui cine, le platea o spaga pe care apoi o recupera din pretul tigarilor! Asa ca in piata sunt inca foarte, foarte multi bani. Apoi zecile de dezvoltatori care inca vand apartamente – in piata sunt inca bani multi, facuti usor, si inca se poate fura mult. Apoi sunt angajatii la privat care fura intr-o veselie de le firmele private. Da, stiu, imi veti spune ca ce ne intereseaza pe noi asa ceva. Pai ne intereseaza ca furturile alea se vad in preturi, mai ales cand firmele respective au pozitii de monopol, oligopol sau cvasi-oligopol. De ce sunt atatea produse scumpe in Romania? Pentru ca 1) firmele sunt ineficiente, iar furtul e una dintre modalitatile prin care se scurg fonduri, ceea ce inseamna ca managementul e de kko (am fost consultant in 3 dintre primele 10 firme din Romania in ultimii 10 ani) si 2) au pozitii de mono sau oligopol si isi permit sa tina preturile sus pentru ca nu volumul le intereseaza ci marginea, asta de fapt spunand inca odata ca sunt bani in piata. Iar peste toate astea, H&M si inca o sleahta de corporatii din astea de 2 lei isi deschid magazine intr-o veselie in Romania! Asa ca nu imi spuneti ca nu sunt bani!!! Sunt pentru cine trebuie! Ca nu mai apuca pensionarii, bolnavii, sau mai stiu eu cine! Nu e nici o problema, ii fura cine si cum trebuie. Problema nu e neaparat ca e stat socialist (desi nu o neg si nu incerc sa minimalizez importanta acestui aspect) ci faptul ca e un stat socialist disolutionat – sau cum s-o zice cand e vraiste. Si ca sa-l parafrazez pe “marele” Keynes – unii pot fura mai mult decat e criza, sau nu e criza atat de lunga pe cat putem noi sa furam! Asa ca … Sa traiti bine!
Mihai Giurgea
15 martie 2011
A, da sunt destui bani in Romania? tara e bogata? uite, o sa va surprind: sa zicem ca as fi de acord. Hai sa presupunem si mai mult: ca Romania plezneste de bogata ce e si ca a venit un boom economic mai al dracului ca in 2008. Ei bine, eu as scrie fix tot aceleasi lucruri. Tot as cere desfiintarea pensiilor si a ajutoarelor sociale. Tot as cere concedierea bugetarilor si privatizarea sistemului de sanatate. Tot as lupta impotriva statului social si as indemna oamenii sa nu plateasca taxe si impozite. De ce? de-al dracului, evident! Pentru ca, indiferent cat de bogat as fi, tot nu-mi place sa dau nici macar un leu unui sarac. Chiar daca as avea cufere cu aur, cu dolari si n-as mai sti ce sa fac cu banii, tot n-as accepta sa dau nimic din ei la CAS, CASS si alte prostii. Pentru ca nu-mi plac cersetorii. Pentru ca nu-mi place sa vad oamenii obtinand bani pe gratis.
Deci putin imi pasa care este situatia economica. Eu o sa cer in permanenta ca sarantocii si cei slabi sa fie lasati sa se descurce singuri sau sa moara de foame si de boli. Pur si simplu, asa cred eu ca e bine. Asta e modelul social care imi place mie.
Ion
15 martie 2011
Eu unul nu mai platesc CAS, CASS, pensii si alte prostii din astea de 5 ani. Nu sper ca statul imi va da vreodata pensie, sunt de acord ca oamenii care nu-si folosesc creierul sa si-o ia de la viata la maxim! Problema e ca socieatea, la modul la care e organizata si functioneaza acum va reusi sa se perpetueze inca muuuuulti ani de acum incolo – si in the long term …. Oamenii au fost crescuti cu idea ca vor primi bani gratis, ca statul va avea tot timpul grija de ei – stai sa vezi propaganda de la anul de alegeri! E o mandrie nationala ca “romanii se descurca” si in Romania si oriunde in lume! In schimb nu e nici o mandrie sa spui ca muncesti cinstit, si chiar nu e de dorit sa spui vreodata in gura mare ca imparatul e gol! De asta am zis ca sunt bani in Romania – nu pentru a-i da unora care ii cersesc in diverse feluri, care isi vand demnitatea si coloana pentru un pumn de arginti, c pentru ca chiar nedand acestora vor fi niste baieti care vor sti cum sa ii fure. Nedand bani pensionarilor sau carei catogorii sociale vrei tu – si sunt de acord cu tine 101% – nu inseamna insa ca se va schimba ceva in bine in societate! Furtul, spaga si cumetria sunt prea bine inradacinate in organizarea socieatii, iar cine incearca sa aiba coloana sau macar sa isi mai pastreze din principiile morale este privit ca un ciumat.
Mihai Giurgea
15 martie 2011
Onorabile amic, faptul ca Romania si romanii sunt asa si pe dincolo n-o sa ma opreasca niciodata sa imi sustin parerile. Dimpotriva, va marturisesc ca simt o placere deosebita sa enervez si sa provoc oamenii (fac asta inca de mic!
). E pur si simplu o placere nevinovata.
Ion
15 martie 2011
Asta cu “sigur nu vor mai primi pensie” e tare! Spune asta unui corporatist si o sa vezi cum iti rade in nas! Spune asta omului de pe strada si o sa vezi cum continua sa creada ceea ce i s-a bagat in cap de zeci de ani! Sa traiti bine!
romania inedit
15 martie 2011
Eu cred ca ar trebui sistate imediat pensiile anticipate partiale si plata venitului minim garantat .
Ștefan A.
15 martie 2011
Adica sa nu mai primeasca pensie domnul ofiter colonel ,(eventual fost securist) iesit in pensie la 50 de ani ?
Sau domnul magistrat iesit in pensie la 46 de ani ?
Sa nu mai aiba tovarasul Iliescu pensie ?
Vai , vai , vai , se duce de ripa tara .
Cu gradul de emigrare actual , peste 5-8 ani cine mai plateste contributii pt . pensi ?
Mihai Giurgea
15 martie 2011
Daca ne uitam strict la buget, vedem ca banii pentru plata salariilor ajung doar pentru 9 luni. Dupa aia, adio salarii (si evident, nici pensii). Sigur, baietii spera ca o sa se poata imprumuta in continuare. Sa vedem…
G. M.
15 martie 2011
Un articol de nota 10. Votez pentru ambele idei.
Considerand ca majoritatea pensionarilor de azi, mai ales fostele “cadre”, au fost aplaudacii de ieri ai lu’ ceausila, chiar n-asi avea nimic impotriva ca in final sa “contribuie” si ei un pic la refacerea economiei. Caci generatia care a urmat trage ponoasele sistemului socialist pe care ei l-au incurajat si care, din pacate, inca mai domneste si azi.
Mihai Giurgea
15 martie 2011
Mai ales ca imprumuturile din ultimii 2 ani s-au dus direct in pensii si in salariile bugetarilor. Asa ca nu vad de ce ar trebui sa plateasca firmele. Sigur, e misto intotdeauna sa te imprumuti si sa toci tu niste bani, iar cand vine nota de plata sa zici: dati-o lu’ domnu’ de colo, ala cu cravata, se ocupa dansul…
Supermario
15 martie 2011
In loc de “Opriți plata pensiilor! Opriți ajutoarele sociale!” poate fi scris si: “Opriti taxarea ametitoare a firmelor! Opriti taxarea aberanta a muncii!”.
In prima instanta, Guvernul sa faca ce vrea cu banii pe care ii are, dar sa ne lase sa traim si noi, cei care producem ceva prin munca sau afaceri.
In a doua instanta, Guvernul sa faca ce trebuie cu banii pe care ii are, pentru cei de la care ii obtine si nu sa-i ia de la unii, care ii produc fara sa primeasca nimic in schimb, ca apoi sa-i dea la altii, care ii primesc fara sa produca nimic in schimb…
dictaturajustitiei
16 martie 2011
Sper că nu vă referiţi şi la pensiile celor care au muncit ?
keep it simple
16 martie 2011
Mihai,
Pensiile si ajutoarele sociale nu sunt totuna, sub nici o forma.
Am mai scris si ai fost si tu de acord ca pensiile ar trebui platite numai pe principiul contributivitatii prin impartirea volumului total de bani colectat la numarul de puncte de pensii in plata, rezultand astfel valoarea reala a punctului de pensie, indiferent cat va rezulta el de mare sau de mic.
Cat priveste indemnul de nu se mai plati taxe si impozite statului roman, el mi se pare realmente nelalocul lui.
Daca problemele rezida in faptul ca statul cheltuieste banii aiurea atunci gasesc ca trebuie sa militezi pentru restructurarea si diminuarea (evident) a ajutoarelor sociale care sunt aberante prin Romania. Precum si pentru diminuarea taxarii firmelor si salariatilor concomitent cu modificarea sistemului de control fiscal (care ar trebui sa inceapa chiar cu modificarea Constitutiei la punctul ala cu presupunerea ca dobandirea averii este licita).
Gasesc ca daca esti rational militezi pentru modificarea sistemului. Ca tu consideri ca sistemul nu se poate reforma inainte de a da faliment nu inseamna sa sustii si in permanenta opinii distructive, ca ai putea deveni chiar tu victima haosului ce s-ar instala prin frumoasa dar populata noastra tarisoara.
Din partea unuia care nu a lucrat nici o zi la stat sau cu statul, nu a primit nici un leu de la stat (in afara de alocatia copiilor) si a platit intotdeauna absolut toate taxele si impozitele datorate.
G. M.
16 martie 2011
Statul social tanjeste la banii firmelor precum un sarac care face o rugaciune:
- Doamne, bunicii mei e tare saraci, shtevia nu mai apare, ajuta-ma te rog sa castig maine la Loto.
La care Dumnezeu raspunde:
- Ok. Dar trebuie mai intai sa-ti cumperi bilet.
Mihai Giurgea
16 martie 2011
Ai sa fii surprins, dar sustin propunerile tale. Sustin si propunerile lui C, desi sunt diferite. Toate sunt niste idei rezonabile, moderate, bine intentionate, destinate sa reduca din socul prabusirii sistemului de pensii. Stii ce nu sustin? exact ce se face acum: adica nimic. Se sta cu bratele incrucisate, in speranta ca sistemul se va prabusi in mandatul opozitiei. Cam asta a facut fiecare ministru al Muncii. I-am ascultat cu atentie si pe Alexandru Athanasiu, si pe Maria Campeanu, si pe Marian Sarbu. Nici unul nu ia in considerare posibilitatea prabusirii sistemului si toti vorbesc de parca n-ar fi nici o problema. Ba mai vorbesc si de marirea punctului de pensie. Botis, ce-i drept, a zis zilele trecute de schema Ponzi. Dar n-a propus nici o solutie. Daca ar fi propus, as fi vorbit si eu altfel.
Ei, de aceea sustin cel mai tare propunerea mea! Nu pentru ca o consider cea mai buna. Ci pentru ca propunerile voastre rationale, moderate si bine intentionate, n-au nici cea mai mica sansa sa fie ascultate. Pur si simplu sunt si vor fi ignorate intotdeauna. In schimb lipsa de bani din bugetul Ministerului Muncii se simte vrand-nevrand. Si refuzul oamenilor de a mai da bani statului, se simte si el imediat. Si o sa se simta si mai rau incepand din 2011, pentru ca a venit scadenta datoriilor. Pe astea n-ai cum sa le mai ignori! Sigur ca asta e o metoda brutala, lipsita de finete de a forta reforma. Dar e din pacate, singura metoda care le-a mai ramas cetatenilor acestei tari nenorocite. In 20 de ani, reforma sistemului de pensii (si in general, reforma statului) se putea face de 5 ori. Dar nu s-a facut niciodata. Si facem pariu ca, daca oamenii vor plati cuminti bani la buget, nu se va face nici in urmatorii 20 de ani?
John Galt
16 martie 2011
“Only a crisis, real or perceived, produces REAL change” – Milton Friedman.
Bine, are si Churchill ceva pe subiect, cand zicea ca UK va alege solutia buna numai dupa ce le-a epuizat pe toate celelalte.
Mihai Giurgea
16 martie 2011
Despre asta e vorba. Pana cand oamenilor nu incep sa le arda pantalonii, n-or sa admita ca au construit prost cladirea in care locuiesc si ca risca un incendiu in fiecare clipa. Ba chiar se supara daca ii avertizezi. Ca le strici siesta.
John Galt
16 martie 2011
Nu e numai faptul ca risca un incendiu, e mai mult. E ca si cum baietii ar fi gresit la calculul fundatiei (1+1=3), ar fi gresit la masuratori de le-au iesit peretii strambi (deh, nici prea prea, nici foarte foarte – “solutia de mijloc”, social liberalismul), si apoi se mira ca nu se inchide nici o usa.
Pana acum s-au descurcat, ca la 1 2 etaje cosmelia a tinut, chiar daca a fost facuta in stilul “las-o ba ca merge’asa”. Insa daca vrei sa faci 5 sau 20 de etaje, nu mai e doar riscul de a te trezi cu ea bucati, E CERTITUDINEA ca se va prabusi. Eventual peste niste pietoni ce treceau pe strada, acestia fiind evident “cei vinovati” de acest lucru.
De ce au gresit la calcule? Pai e simplu: sistemul lor MORAL e busit din fabricatie, se bazeaza pe crima, furt si minciuna, si asta e singurul motiv pentru care ORICE idee ce le trece prin cap e viciata de EROARE, de la cap la coada.
Etica in afaceri? O necunoscuta. Mai bine la intins mana.. doar atat stiu ei.
C
16 martie 2011
Daca nu se va schimba constitutia singura solutie este cea a falimentului Casei de Pensii. Altfel este un drept castigat… bla, bla bla. A, ar mai fi o inflatie de 2 cifre care sa corecteze piata; Europa se pare ca are aceasi problema de rezolvat cu sustinerea platilor sociale, si au si anuntat marirea dobanzii de referinata incepand cu aprilie.
mike
16 martie 2011
ajunge! e adevarat ca romania e cu un picior in groapa , dar atunci ce spunem despre grecia ? sau irlanda si de ce nu chiar US ? astia nu sunt ingropati in datorii ? si pana la urma se descurca si o duc bine asa ca de ce n-ar duce-o si romania ! Trebuie inteles realist ca inainte sa pice romania o sa fie altii inaintea ei care vor da startul ! Pana una alta sentimentul in zona est-europeana e super ok , toate monezile s-au apreciat asa ca sa speram ca totul va fi ok !
Mihai Giurgea
16 martie 2011
Faptul ca tu nu vezi diferenta intre SUA si Romania si ai impresia ca SUA o sa cada “inaintea noastra” spune totul despre realismul tau.
mike
16 martie 2011
cu US poate am exagerat un pic , dar Grecia , Irlanda ? pe astia cine o sa-i salveze , nemtii ? deocamdata , da , i-au salvat ca sa-si recupereze banii investiti acolo dar nu o sa o faca la nesfarsit …
Mihai Giurgea
16 martie 2011
Mike, scuza-ma ca-ti amintesc un lucru banal: dar nu grecii si irlandezii emigreaza in Romania, ci invers. Spune-le oamenilor ca Romania o duce mai bine decat Grecia si Irlanda si or sa-ti rada in nas. Si dupa aia o sa-ti zica adio din aeroport.
C
16 martie 2011
Si yenul s-a apreciat zilele astea.. o fi raiul pe pamant acolo?
mike
16 martie 2011
grecii au dus-o si inca o mai duc bine dar cu bani de imprumut ! ( FMI si UE ) dar pana cand ? E adevarat ca si romania are datorii dar nu asa de mari , dobanzile la imprumuturile pe pietele internationale sunt mult mai mari la greci decat la romani ! asa ca , daca ar fi sa dea faliment cineva intai o sa fie grecia si pe urma romania !
G. M.
16 martie 2011
@Mike
“E adevarat ca si romania are datorii dar nu asa de mari , dobanzile la imprumuturile pe pietele internationale sunt mult mai mari la greci decat la romani ! asa ca , daca ar fi sa dea faliment cineva intai o sa fie grecia si pe urma romania !”
Conu’ Mike, scuze ca intervin in discutie. Sa stii ca investitorii chiar studiaza atent ultimele stiri de specialitate. La ora actuala, in clasamentul ordinii falimentare, Romania este clasificata a fi imediat urmatoarea dupa Spania. Click pt. a vedea clasamentul actual:
The 14 Countries More Likely To Default Than Spain.
mike
17 martie 2011
@ G M , mersi pentru clasament , dar sa stii ca e in sens invers adica intai pica romania si pe urma spania , oricum asa cum am spus sunt destul de multi inaintea noastra !
Mihai Giurgea
17 martie 2011
Mike, diferenta intre Spania/Grecia/Irlanda/Italia etc. si minunata Romanie este de potential economic si de credibilitate financiara.
Uite, sa zicem ca traim intr-un sat si suntem vecini. Eu am o casa cu 8 camere, 50 de hectare de vie, 2 tractoare si 10 oameni care imi muncesc via. Tu pe de alta parte, traiesti intr-o singura camera si n-ai decat o gradina de legume. Tractor n-ai, dar ai o pisica. Vin nu produci, in schimb consumi. De obicei pe datorie. La sfarsitul anului, via mea imi aduce 10 000 de lei pe an. Cand o muncesti, gradina ta de legume produce cam 100 de lei pe an. Dar muncesti din ce in ce mai putin si te duci la crasma tot mai des.
Eu ma duc la camatarul satului si ii cer cu imprumut 10 000 de lei (deci gradul de indatorare va fi 100%). Bani imi trebuie sa-mi iau inca un tractor. Pentru camatar, 10 000 de lei nu sunt putini. Nu-i mai raman decat vreo 200. Dar se apleaca si zice: se poate, domnu’? va rog, aveti banii aici! dupa care ma conduce personal pana la usa.
Tu te-ai trezit de dimineata si ai aflat ca nea carciumarul nu-ti mai da vin pe credit. Ai de platit 30 de lei. Te duci si tu la camatar. El te primeste in prag: ma Mihaie, imi pare rau, da’ nu pot sa-ti dau. Tu insisti: de ce, bre? ca lu’ Giurgea i-ai dat si are grad de indatorare de 100%! Gradul meu de indatorare e doar 30%! Asteapta sa-mi vand eu legumele si am de unde sa-ti platesc. Nu suntem amandoi oameni? nu suntem amandoi cetateni europeni? mie de ce nu-mi dai? Camatarul ti-o taie scurt: d-aia! si-ti inchide usa in nas.
Acum intelegi de ce Spania, Italia, Irlanda etc. vor fi ajutate si Romania, nu? d-aia!
Dan
16 martie 2011
Nu se poate opri total plata pensiilor fara o schimbare a Constitutiei care se face prin referendum al celor care au sau vor avea pensie. Adica “No chance and keep dreaming”…
Uite ce zice acolo la Art. 47 cu 2:
ARTICOLUL 47
(1) Statul este obligat să ia măsuri de dezvoltare economică şi de protecţie socială, de natură să asigure cetăţenilor un nivel de trai decent.
(2) Cetăţenii au dreptul la pensie, la concediu de maternitate plătit, la asistenţă medicală în unităţile sanitare de stat, la ajutor de şomaj şi la alte forme de asigurări sociale publice sau private, prevăzute de lege. Cetăţenii au dreptul şi la măsuri de asistenţă socială, potrivit legii.
C
16 martie 2011
@Dan
Pai ajutoarele si pensiile vor fi platite in natura, in constitutie nu e precizat cum sa fie facuta plata. Ce se va da? Pai praful dupa toba , ca asta a mai ramas…
Dan
16 martie 2011
Pai in baza legilor existente, inclusiv a Constitutiei, poti fi trasi la raspundere toti cei carora li s-a incredintat administrarea statului si care nu si-au indeplinit obligatiile. Adica presedinti, prim-ministri, ministri, etc. Li se confisca total averile pentru falimentarea statului si daca nu ajunge pentru rezolvarea deficitului ii luam pe cei mai vinovati si le tragem cate un glont in cap pe un stadion, ca in China. Transmisie publica la TV si ai sa vezi ca treaba o sa inceapa sa miste…
C
16 martie 2011
Eu nu am vazut pe cineva sa raspunda pentru prostiile facute in timpul mandatului. Si nici averi la vedere . Cum stii tot constitutia ii apara si pe cei cu averi ilicite, iar daca nu sunt pe numele lor banii aceia sunt pierduti. Ai auzit sa confiste ceva de la vamesi?
Narcis Radu
16 martie 2011
In ultimii ani din ce in ce mai multi cunoscuti apeleaza la sistemele private de pensii si sanatate. Nu lucrez pentru astfel de companii, dar din punctul meu de vedere reprezinta alternativa viabila la ce se intampla acum in Romania. Ceea ce nu imi convine este faptul ca nu pot renunta la pensia de stat si sa-mi platesc polita doar la compania privata de asigurari.
Ceea ce romanii (marea majoritate) nu vor sa priceapa este faptul ca nu poti avea incredere intr-un sistem care schimba datele contractuale de la o zi la alta in functie de cum ii convine. Ceea ce statul nu doreste sa comunice clientilor sistemului de pensii este gradul de risc. Exista un risc care nu este deloc neglijabil si ceea ce mi se pare mai grav este faptul ca nu ai dreptul sa alegi daca vrei sa ti-l asumi sau nu.
Daca statul da faliment, pensionarii sunt pe drumuri. Daca o firma de asigurari da faliment, doar o parte din pesionari ramane pe drumuri. Aceasta repartitie a riscului mi se pare de bun simt. Dar banii pensionarilor e o suma pe care orice manager ar dori sa o administreze. De aici si incrancenarea statului de a nu renunta la CAS, CASS si alte astfel de taxe.
Mihai Giurgea
16 martie 2011
Asa e Narcis. Fragmentarea riscului catre mai mute societati de asigurare ar fi spre binele oamenilor. Dar statul nu vrea sa renunte la contributiile de pensie nu pentru ca i se rupe inima de pesnionari, ci pentru a bagat mana in fondul de pensie de cate ori a avut nevoie.
Chiar, asta ar trebui sa fie deturnare de fonduri. Ca si folosirea fondurilor de sanatate in alte scopuri. Principiul galetii comune e foarte avantajos pentru orice guvern.
Narcis Radu
16 martie 2011
Exact asta am vrut sa subliniez. Guvernele (nu numai cel din Romania) au bagat manuta in fonduri destinate pensiilor si sanatatii si acum se invart intr-un cerc vicios. Suma e prea mare pentru a putea fi acoperita asa ca ne forteaza mana sa platim in continuare niste servicii de o calitate indoielnica doar doar se va acoperi de la sine gaura in timp. Problema lor e ca nu se acopera, ci deficitul se adanceste. Acesta e motivul pentru care aleg alternative private. Prefer cinismul unei companii private decat cel al statului. Macar in sectorul privat ti se zambeste cand se taie factura. Conteaza mult pentru psihic.
Alex Nicolin
16 martie 2011
“Statul trebuie sa faca, statul trebuie sa dreaga” inseamna defapt ca statul trebuie sa jefuiasca pe cineva pentru a da altcuiva. Orice sistem construit pe furt ajunge mai devreme sau mai tarziu sa se autodistruga, nu numai din considerente economice, ci si morale. Mentinerea artificiala in viata a unui asemenea sistem nu are nici justificare economica, nici justificare morala. E ca si cum ai creste o tenie in intestin – e imoral sa iei o pastila ca sa o omori? E legitima o lege care stabileste ca tenia este specie protejata? Teoriile pompoase despre “contractul social” trebuie trimise frumos la cosul de gunoi al istoriei, pentru ca sunt inconsistente, deci inaplicabile.
Drepturile pozitive nu au ce sa caute intr-o constitutie! O constitutie poate cel mult sa consemneze, atentie, nu sa inventeze drepturile naturale ale indivizilor. O constitutie care nu este altceva decat un raboj al “drepturilor” care presupun incalcarea altor drepturi nu e altceva decat un hoit ideologic, care trebuie ingropat grabnic, pentru a nu murdari existenta tuturor cu pestilenta ideilor pe care le contine. Constitutia Romaniei nu numai ca e un hoit, e un hoit umflat de putreziciune – 30 de pagini de nonsensuri. Americanii s-au dezvoltat fiind guvernati nu de ifosele politicienilor, ci de 4 pagini care consemeaza idei valide – aceea este intr-adevar o Constitutie.
Statul roman nu mai poate fi reformat, ci trebuie demolat complet pentru a fi recladit pe o baza sanatoasa. Ceea ce avem acum nu e decat un urias sistem de spoliere al indivizilor productivi in folosul celor neproductivi, care este nunumai incapabil sa protejeze drepturile naturale ale indivizilor, ci le incalca implicit. Un altfel de sistem nu merita sa existe!
Mihai Giurgea
16 martie 2011
Haha! excelent exemplul cu tenia!
Narcis Radu
16 martie 2011
Nu iti dau dreptate. Si sa-ti si argumentez: Daca esti antreprenor si cumperi o companie falimentara nu o darami si o reconstruiesti. Fixezi un buget de stabilizare si un termen pentru acea stabilizare, refaci cash-flow-ul, iei masuri drastice menite sa taie cheltuielile inutile si investesti in departamentele ce sunt deja rentabile sau care pot creste rentabilitatea intregii companii.
Greseala pe care o face clasa politica este ca se asteapta sa preia conducerea unei tari in stare de faliment, sa nu faca mare lucru, dar sa scoata profit. Adica un mod de gandire pe termen scurt, de tip pradator. Ceea ce poporul nu vrea sa inteleaga este faptul ca tara ii apartine si clasa politica e doar un consiliu director care are drept responsabilitate trecerea pe profit. Atat timp cat consiliul director nu e tras la raspundere atunci sa nu ne asteptam la rezultate.
Poate modul meu de a pune problema nu e foarte sofisticat si poate contravine cu legislatia in vigoare, dar asta nu inseamna ca nu am dreptate.
Andrei
16 martie 2011
Clasa politica nu face “greseli” , ci isi vede interesul : sa fie alesi in continuare . Cum ? Pai fiind generosi din bugetul statului cu niste categorii din ce in ce mai largi si agresive de cetateni cersetori . E mult mai simplu sa iei votul unor indivizi care depind de “generozitatea” politicienilor . De asta galeata comuna cu incasari din CAS , CASS , TVA , impozite , taxe etc este convenabila politicienilor : au bani si pentru clientala politica si pentru mita electorala destinata alegatorilor cersetori . Evident ca acest tip de popolism duce inevitabil la faliment . Nu numai in Romani , ci in intreaga Europa !
Mihai Giurgea
16 martie 2011
De asta orice revenire a economiei europene nu poate fi decat temporara. Cum au strans ceva bani, cum ii risipesc pe protectie sociala. In felul asta europenii n-or sa fie niciodata la fel de competitivi ca americanii sau asiaticii.
Alex Nicolin
16 martie 2011
Statul nu este o companie, pentru ca scopul sau nu e profitul general al actionarilor, ci jaful. Orice refacere, orice stabilizare, se poate face fie prin inasprirea jafului, sau prin moderarea lacomiei delor care o conduc, si a sustinatorilor lor. Sistemul romanesc este incapabil sa implementeze a doua optiune in mod real, reducerile de cheltuileli afectandu-i doar pe cei care nu sunt suficient de bine “infipti”. Mai mult, chiar constitutia limiteaza puterea de a reduce pensiile – vezi decizia Curtii Constitutionale. Astfel, ramane doar optiunea intetirii jafului. Contractarea iresponsabila de credite interne nu inseamna altceva decat jaf viitor, cu dobanda inclusa. Ce poate fi reformat la nu astfel de sistem, prin insasi esenta sa parazitar, fara a creste in acelasi timp lacomia parazitului?
bogdan65
16 martie 2011
D-le Giurgea, felicitari pentru articole, va citesc de mult timp si sunt intru totul de acord cu ideile dvs…chiar daca in familia mea apar uneori mici dispute in legatura cu subiectele abordate…deh sotia este bugetara
.
Referitor la ”aberantul” spor de birou, ia aruncati o privire aici:
http://www.adevarul.ro/actualitate/eveniment/Constanta-_Sporuri_nesimtite_in_plina_recesiune_0_214179155.html
Mihai Giurgea
16 martie 2011
Multumesc Bogdan!
GROHHH
17 martie 2011
apreciez f mult articolele si comentariile….am si furca dupa usa… astept revolta
pana atunci sa radem……
Trei amici, evident romani, erau intr-o barca si dadeau la peste cand deodata un inger vindecator apare langa ei. Astia, inmarmuriti, dupa ce le revine glasul incep sa ii ceara: – Eu am o durere mare de spate de cativa ani, nu pot sa scap de ea… Ingerul ii atinge spatele si e vindecat! – Eu trebuie sa port ochelari toata viata, ca nu vad bine, si as vrea sa vad si eu clar lucrurile care ma inconjoara… Ing erul ii ia ochelarii, ii arunca in apa si ochii i se vindeca, vede perfect.. Se uita ingerul si la al treilea… – Pe mine sa nu ma atingi!!! Eu primesc pensie de boala…