Statul român a fost salvat de munca la negru şi de banii FMI.
Daca nu găseau de muncă la negru, circa 1 milion de români ar fi murit de foame. Dar înainte să moară de foame, ar fi dat foc Parlamentului şi politrucilor. Fără munca la negru, explozia socială s-ar fi produs încă de astă primăvară.
Iar fără banii FMI, pensiile si salariile nu s-ar mai fi plătit încă din 2009. Guvernul PDL-PSD n-ar mai fi mers liniștit in alegeri, ci ar fi fost obligat să înceapă reforma statului. Să concedieze bugetari, să reducă salarii, să micșoreze taxele şi impozitele firmelor. Prin faptul ca ne-a dat 20 de miliarde de euro în 2009 si 2010, FMI a salvat de la înec socialismul românesc, timp de doi ani de zile. Sigur că m-am bucurat, când Mihai Tănăsescu a anunțat luni că România nu va mai primi nici un ban de la FMI (vezi: “S-a închis şi robinetul FMI“).
Iar cu banii, nu s-a făcut nimic. Guvernul putea să concedieze jumătate din bugetari, şi să folosească banii pentru compensații de concediere. Iar oamenii ar fi putut sa înceapă o afacere, dacă doreau. Economia ar fi început să se miște!
În schimb, politrucii care au guvernat în perioada 2008-2010 (toată gaşca: PNL+PDL+PSD) au încurajat populația să fie…optimistă! S-au împrumutat in prostie si au lăsat impresia bugetarilor că paranghelia o sa dureze la infinit. Au încurajat consumul dement pe datorie zicând că, cică, așa stimulează economia. Culmea e că şi acum, când falimentul se vede clar pe geam, ei tot o țin înainte cu stimularea consumului. Ei, uite ca de atâta stimulare, economia s-a prăbușit in aceasta toamnă, şi românii au fost prinși sub dărâmături…
Salarii scăzute cu 90%, casa scoasă la licitaţie şi supa săracului.
Asta ii așteaptă pe circa 2 milioane de angajați ai statului, majoritatea cu datorii la bănci.
Când am scris asta vară că salariile bugetarilor ar trebui reduse cu 90%, iar numărul lor redus la jumătate, sau când am scris ca salariul mediu va ajunge la 50 de euro pe luna, mi s-a spus ca exagerez. Iată ce mi-a scris zilele trecute un cititor, Supermario, pe Capitalism pe pâine:
“Razi maestre in barba… hmm?
Te-am aprobat in gând pentru toate, mai puțin pentru cea cu scăderile de salarii de 90%.
Uite ca astăzi eram gata-gata sa o vad si p-aia!
Tocmai zicea pe sticla o doamna foarte arătoasa, șefa de birou la MF, ca de doua luni i-a scăzut salariul cu 70%, adică de la 4.000 la 1.200.
Intr-un fel îmi era mila de ea, dar ea știe cate week-enduri am făcut eu cu 10 lei in buzunar atunci când ea apăsa o tasta si ANAF-ul îmi bloca iar conturile?
Daca mai avem răbdare cred ca o s-o vedem rămânând cu cei 10% preziși…”
Cititorul meu lucrează (evident) in sectorul privat. Iar interesele sectorului privat şi ale statului acum sunt total opuse. Nu există solidaritate socială! Firmele au nevoie de bani în clipa asta, altfel pur şi simplu mor. Iar angajații statului nu vor sa renunțe la salariile imense obţinute in 2006-2009, pentru ca au cumpărat pe datorie apartamente, mașini de lux, plasme, şi le e frică să nu le piardă.
Ei bine, ii anunț că de ce ţi-e frică, nu scapi. Chiar or sa-si piardă casele. Iar salariile chiar or sa scadă, si nu doar cu 70%. Pur şi simplu, sectorul privat refuză să mai plătească pentru serviciile lor mizerabile (şi bine face). Greva fiscală nu e o poveste: ea chiar se aplica încă din 2009! Evaziunea fiscală a depășit 80% in 2010, şi va continua să crească.
Greșelile trebuie plătite.
Nici un partid nici măcar n-a încercat sa înceapă reforma. PDL a zis ca in octombrie schimba Codul Muncii si taie drepturile angajaților, ca sa ajute firmele private. Ați mai auzit ceva de asta? Eu nu!
Pentru ca de fapt in România nu exista partide de dreapta. Cât au fost la guvernare, toate partidele au întărit puterea statului, au angajat sute de mii de bugetari şi le-au triplat salariile. Până acum, si poporul român si clasa politică au dus-o intr-o mare petrecere cu chiuituri. Acum a venit nota de plata. In fond, care e problema? Vă așteptați să plecați fără să plătiți?
Partidele românești sunt ca niște sticle de vin, frumos colorate. Două sticle au etichete pe care scrie “partide de dreapta”. Altă sticlă are lipită eticheta de partid modern, social-democrat. Dar e o ţeapă! În sticle nu e nici un fel de vin. În toate e același pişat vechi, comunist şi rozaliu.

River
20 octombrie 2010
Cu respect Mihai,
Bine ai venit inapoi presupun ca a fost soare si frumos in Seychelles, thailandeze frumoase si coctailuri ieftine.
Tot ce vroiam sa-ti spun este ca azi in trenul care merge din waterloo catre heatrow toti oamenii citeau ziarul gratuit Evening Standard. ce scria pe prima pagina cu litere de-o schioapa??
BENEFITS AXED
http://standardonline.newspaperdirect.com/epaper/viewer.aspx
UK se pregateste sa taie 81 de MILIARDE (de lire nu de lei) din cheltuielile statului… si mai sunt niste cuvinte cheie pe acolo gen WELFARE…adica vor sa reduca pomana care o da saracilor.
Am verificat pe net de 2 ori sa ma asigur daca e vorba de milioane sau miliarde….si da Billion = Miliard.
Am avut din ce in ce mai putin timp sa iau pulsul romaniei, nici nu prea m-a interesat, dar ma bucur tare ca ai revenit cu articole.
Silviu
Mihai Giurgea
20 octombrie 2010
Salut Silviu! Da, am ascultat si eu anuntul lordului George Osborne. Arata ca vin zile dure pentru Europa. Gluma s-a cam terminat.
In alta ordine de idei si eu ma bucur sa te aud. Daca esti prin Londra poate ne putem vedea saptamana asta
Ștefan A.
20 octombrie 2010
Da dar intre timp , in unanimitate , ca pe vremea PCR-MAN , a fost votata reducerea TVA si in paralel ,scutirea de impozit a pensilor sub 2.000 lei . Sau daca vreti , aceiasi unanimitate de pe vremea adoptarii legii privind cresterea salarilor celor din invatamint cu 50 % .

Viitorul e mult mai sumbru decit credeti dumneavoastra !
Pentru simplu fapt ca politica mioritica e facuta dupa ureche , in bataia vintului si fara nici o strategie . Mai putin votul si ciolanul !
PS . Perfect adevarat , toate partidele sint egale . Aceiasi mincare , aceleasi ingrediente . Unii se cred supa , altii bors , altii ciorba. De fapt ,tot lichide !
Mihai Giurgea
21 octombrie 2010
Exact! daca ar fi existat o strategie nationala generala cu care toate partidele sa fie de acord, situatia ar fi fost alta. De fapt, a existat o strategie generala a clasei politice, dar numai in ce priveste furtul de la stat. Aici toti au procedat cam la fel….
C
21 octombrie 2010
Nu este greva fiscala, lucrurile sunt mult mai simple, in firmele private:daca nu ai profit , tragi oblonul, pleci acasa si tu si angajatii. Daca asa ceva nu se intampla la bugetari si ei considera ai sau nu rost pe unde te-ai “lipit” statul e dator sa te plateasca si cu un salar bun, sa te stimuleze ca sa-ti indeplinesti fisa postului si eventual sa iei o spaga de la prostul care vine sa ia o adeverinta de la tine… ei bine viseaza. Nu ii mai plateste nimeni doar pentru ca exista. Impozite mai mari inseamna mai putine firme , mai putini contribuabili si pana la urma vor ramane in tara bugetari si pensionari, restul “votam cu picioarele” adica plecam. Daca majoritari la alegerile urmatoare sunt pensionarii si bugetarii, restul vor alege sa emigreze. Enough is Enought.
Mihai Giurgea
21 octombrie 2010
Cam asa e, C. E evident ca bataia pe bani a ajuns sa fie pe viata si pe moarte. Daca s-ar fi facut masurile de reforma din timp (din 2008 sau 2009, sa zicem), se puteau suporta mai usor. Acum o sa fie nu o terapie de soc, ci o decapitare de soc.
Mircea
21 octombrie 2010
Am dat recent peste site-ul Dvs. si as vrea sa va scriu cum am trecut eu in doi ani din paradis direct in iad si apoi din nou pe pamant.
In primavara lui 2008, cand tocmai terminasem o investitie masiva – facuta pe credit, principalul meu client m-a sunat sa-mi spuna ca anuleaza toate comenzile de productie – intrucat a gasit un furnizor mult mai ieftin in Asia. M-a intrebat daca asta ar fi pentru mine o problema si din orgoliu i-am spus ca NU. Piata era inca in plin avant, fiind convins ca in scurt timp voi gasi alti clienti, chiar mai seriosi.
Incasam facturile la 60 de zile si din acel moment aveam un delay de 2 luni sa ma reorganizez – cat timp mai veneau banii din urma. Si chiar am gasit parteneri noi de desfacere, cu inerentul entuziasm al oricaror noi relatii si multe, multe promisiuni de crestere pe viitor.
Insa nimeni nu se arunca de azi pe maine intr-o colaborare si cum piata deja dadea semne de cadere – comenzile primite au fost destul de subtiri, cam pentru 50% din capacitatea sectiei. Eram inca increzator si cum sa-mi concediez oamenii – cand i-am format cu greu si cu cheltuiala in anii buni dinainte? Cum sa le micsorez salariile – cand concurenta abia astepta sa mi-i fure, gata formati? Am preferat sa-i tin in somaj tehnic, pe banii companiei, adica ai mei.
Balanta afacerii a intrat rapid si puternic pe rosu, iar banii incasati nu ajungeau decat pentru salariile nete, pentru furnizori si pentru ratele la banca. Nimic pentru contributiile la stat… In cateva luni au inceput sa vina in banca primele popriri de la Finante, tocmai cand trebuia sa reinnoiesc linia de credit. Banca s-a ofuscat, nu mi-a mai reinnoit linia, ba m-a somat sa le returnez toata suma, de azi pe maine, blocandu-mi si ea conturile.
Pana am facut rost de la prieteni de banii necesari pentru a stinge linia – a ajuns la scadenta o rata din creditul de investitii. Am intarziat doar cateva zile, insa banca doar atat astepta! Mi-a reziliat urgent si creditul de investitii… Au inceput apoi cu sicanele si in scurt timp au ajuns la mesaje de amenintare de genul: “Nu ne intereseaza ca avem gaj pe fondul tau de marfa si pe utilaje. Vom incepe cu colateralul – casa ta – care e cea mai vandabila, iar daca nu ne dai urgent banii te scoatem in strada!” Atentie, era doar toamna lui 2008.
Ofiterii de credit ma priveau ca pe un paria, doamnele de la ghiseu erau jenate cand le ceream extrase. Pentru ei parca eram un ciumat! Pentru a returna creditul m-au salvat parintii, care pe ultimul val al boom-ului imobiliar au vandut apartamentul cumparat pentru sora mea, plecata in Occident. De fisc insa n-am scapat, inspectorii m-au calcat si mi-au pus sechestru asigurator impotriva instrainarii pe toate masinile, dupa care surprinzator – situatia s-a calmat pana in 2009.
Din conturile poprite de Stat puteam totusi face plati de salarii, insa nu puteam plati furnizorii, care incepusera si ei sa ma ameninte, unii chiar m-au dat in judecata. Asa ca am deschis cont intr-o alta banca si in doua luni am calmat furnizorii – pana m-au dibuit baietii. Atunci am deschis la o alta – unde am mai lucrat o luna, apoi la alta si la o alta – unde m-au blocat in doua saptamani. Cand am ajuns la ultima banca MF deja se perfectionase – oficianta mi-a cerut un certificat constatator cu datoriile catre Stat. Daca i-l aduceam si nu era pe zero, imi punea poprire din prima zi!!!
Atunci am decis sa trec in haiducie: am facut o firma noua pe un var primar – pe care am trecut urgent contractele cu clientii, apoi angajatii – insa la minimul pe economie. Desi ani in sir i-am platit “pe real”, intrucat toti aveau nevoie de adeverinte cat mai mari pentru creditari, nimeni nu a protestat – in jur incepuse dezastrul. In acel moment se cam lecuisera si ei saracii de credite. Si uite-asa, cu contributiile decente pe care mi le-am optimizat dupa cat pot plati eu si nu dupa cat vor ei sa platesc, am ajuns la break-even, recastigandu-mi lichiditatea.
Era deja finalul lui 2009, platisem o parte din datoriile de pe prima firma, insa expertii de la MF m-au chemat si mi-au spus ca nu mai au rabdare sa astepte, ca ii preseaza Ministerul, ca degeaba la platesc datoriile daca nu le platesc si penalitatile si ca trebuie sa-mi scoata activele sechestrate la licitatie. Le-am spus ca sunt inchiriate la o alta firma, care tine 50 de angajati si care fara utilaje se va inchide, concediind muncitorii. Au spus ca nu-i intereseaza, le-au licitat de 3 ori si in final cineva le-a cumparat. Cum cine? Varul, adica tot eu, si inca la jumatate din pretul evaluat, care era jumatate din pretul initial, deci la sfert de pret.
In tot calvarul trait pana la faza cu licitatia slabisem 10 kile, cu o parte dintre prietenii pe care nu i-am respectat la timp m-am cam racit, iar lui tata nu mai pot sa-i tin teorii despre afaceri. Acum sunt din nou cu picioarele pe pamant, conduc papucul de la aprovizionare, ma bucur ca am scapat de iad si nu mai tintesc spre paradis. Imi doresc doar, pana se intoarce sora-mea – daca s-o mai intoarce, sa-i recumpar un apartament pe preturile actuale, adica la jumatate de pret.
Astazi, cand merg la banca, doamnele de la ghisee imi zambesc, insa de dupa teancurile de popriri pe care le proceseaza intre doi clienti. Cand ii aud pe cei din jur cum se vaita – ii compatimesc si ii ajut pe cat pot, dar cel mai mult le recomand haiducia fiscala.
Pentru firma veche am cerut insolventa si intrucat nu mai are active – penalitatile imense ii vor ramane lui alde Boc, un cadou de la un privat, asa cum m-au ajutat si ei pe mine, grijania lor de nesatui!
Mihai Giurgea
21 octombrie 2010
Multumesc pentru post. Ati avut o experienta cum nu am intalnit foarte des. Va trebui sa mai citesc o data.
C
21 octombrie 2010
Noi am avut aceasi experienta in 1995, doar ca totul a pornit de la refuzul de a finanta campania PSD si fiscul a fost “instrumentul de tortura”, mai putin banca.
Mihai Giurgea
21 octombrie 2010
wow! sincer, si eu am primit cereri si oferte de genul asta in campanie, dar dupa ce am zis ca nu ma intereseaza, nu m-au mai deranjat. Cu mine au fost civilizati
River
21 octombrie 2010
Poveștile de genu asta ar trebui transformate in scenarii de Course Work-uri la London School of Economics. Fascinant. Mult succes in continuare!
C
21 octombrie 2010
Aia nu ar intelege de ce platim institutiile statului daca acestea lucreaza impotriva noastra si nici de ce , cu toate documentele, nu gasim un loc in care sa obtinem dreptate. In 15 ani de consultanta in litigii cu statul am obtinut suficiente teme pentru cei interesati. Dar nu faci decat sa te incarci cu uratenii discutand pe teme de genul asta.
River
21 octombrie 2010
Da! Daca ai timp si este posibil, as fi onorat, contacteaza-ma pe email silviuss [at] gmail [dot] com cu detalii.
Mihai Giurgea
21 octombrie 2010
Onoarea e de partea mea. De data asta o sa stau doar vineri in Londra, ca sambata dimineata sunt programat la operatie in Romania.
Azi dupa amiaza o sa primesc programul pe care mi-l fac clientii mei. Dupa ce-l primesc iti dau un mail.
Extra3OO
22 octombrie 2010
Datoriile sunt DATORII!
Penalitatile, chiar daca “sunt ale lui Boc”, se transforma in INFLATIE, adica pana la urma.. SE VOR PLATI!
Insa aici le platim TOTI, inclusiv cei care rezista.
E un efect mult mai pervers (implicit mai dificil de evitat), se traduce prin riscul de tara, prin plecarea investitorilor straini (cum se intampl acum – doar francezii mai cumpara ceva, si doar distress asset-uri), prin inca 20.. PIERDUTI.
De ce?
Pentru ca cineva crede ca datoriile pot fi pasate altora, cineva chiar crede ca statul (Boc/Isarescu whatever) poate fi un sac fara fund.
Ganditi-va cati de multi si-au inchis firmele si le-au lasat cu datorii. Cat de multi au UCIS viitorul copiilor lor, fara sa vrea.
TOTUL se plateste pe lumea asta. E o lege la fel de simpla si JUSTA ca GRAVITATIA. Nu ai ce sa-i faci, nu poti sa te impotrivesti. Poti doar sa tii cont de ea, sa te adaptezi. Atat.
Voicu Rogojan
22 octombrie 2010
Datoriile sunt datorii, cum a zis domnul de mai sus. Prostia si imbecilitatea se platesc.
Ceea ce se intampla in anul 2010 este de fapt sistemul de rahat care se prabuseste. Si ni se prabuseste direct in cap!
Poate asa PLEAVA tarii se va invata minte sa nu mai voteze semianalfabeti si sa riposteze asa cum trebuie la abuzurile acestui stat si sa le crape capul boilor de politicieni.
Sunt foarte curios sa vad declaratiile , minciunile si masurile ce le va lua acest guvern de c….t in 2011
))))
Sunt foarte curios sa vad oare vor mai avea tupeul ordinar sa mai mareasca odata TVA si sa mai bage taxe in plus?
Sunt curios sa vad cum vor arata politicienii cand vor fi cu un picior in prapastie!
Sunt curios sa vad ce vor zice!
Ma bucura intr-un fel nespus de mult ce se intampla.
In 2011, furia celor din mediul privat si a cetatenilor saraci se va transforma intr-o urgie de nedescris asupra “Specialistilor” din Guvern.
- Asupra celor care au dat legi tampite. Asupra celor care au bagat taxe in plus si instigat la ura oamenii intre ei doar ca sa aiba sustinere in: marirea TVA, CAS-uri bagate pe gat, taxe bagate pe gat, forfetar, etc.
- Asupra celor care au refuzat sa concedieze 600.000 de putori si sa dea subventii / compensatii pentru deschiderea unor afaceri
- Asupra ministrilor si “specialistilor” din PD-L / UDMR / UNPR care au votat marirea de taxe, introducerea de taxe noi in plina criza si sistemul politienesc fiscal pentru a distruge mai multe firme si mai multi tineri
- ASUPRA CELOR CARE AU INCURAJAT PUTUROSENIA si NEMUNCA
- ASUPRA CELOR CARE IN PLINA CRIZA AU LASAT LA FEL, BA AU INGROSAT SI MAI MULT BIROCRATIA
Sa ii apere Dumnezeu pe cei care vor suferi de consecintele dezastruoase ale RATEULUI 2009-2010 .
Vor fi multi oameni de afaceri ajunsi sarantoci.
Vor fi multi care vor iesi din somaj si vor deveni boschetari.
Vor fi multi pensionari care vor muri de foame, boala sau stres
Vor fi multi tineri care la 20 de ani vor trai ca la 50 muncind pe nimic. Unii se vor sinucide, altii vor deveni babuini (vor trai mai rau ca animalele).
Romania nu va mai exista ca stat suveran, independent, etc. Probabil nu va mai exista nici o Romanie.
Si bineinteles, vor fi unii intreprinzatori care vor fi destepti si isi vor baga picioarele in statul roman, si isi vor muta afacerile intr-o tara unde se poate face CAPITALISM.
Asta este viitorul Romaniei. Dupa ce se vor intampla cele de mai sus, vreau sa vad fata politicienilor.
Vreau sa vad cum arata un linsaj adevarat. Asa cum nazistii au fost umiliti si spanzurati la Nurenberg. Asa vreau sa vad si pe cei responsabili de INGROPAREA mediului de afaceri.
UMILITI. SPANZURATI. INCINERATI. Nimic sa nu raman din ei! Praful si pulberea sa se aleaga din toata aceasta cloaca de tarani incompetenti, puturosi, hoti si aroganti.
Au crezut ei ca au lumea la picioare ……. Lasa ca ii trezim noi la realitate. Funia cu sapun va fi o investitie de aur. Personal voi dona bani pentru achizitionarea de funii pentru acestia.
Voicu Rogojan
22 octombrie 2010
Mentiune la comentariul de mai sus:
- Injuriile si atacurile se adreseaza intregii clasei politice. Nu doar PD-L.
Bineinteles, am o ura nespus de mult pentru PD-L datorita felului cum gestioneaza criza si datorita faptului ca am fost afectat si batjocorit ca cetatean de incompetenta ministrilor lor. Si datorita tupeului ordinar si a faptului ca in acest partid toti sunt slugi ordinare, mafioti si tarani prosti. Sunt din Cluj, oras condus de mafia PD-L si pot confirma ca in acest partid toti sunt semidocti, incompetenti si aroganti. Si PSD si PNL colcaie de gunoaie, dar in PD-L sunt mai multe gunoaie decat oriunde. Iar cei din PD-L dupa ce iau masuri tampite se si lauda cu ele si spun ca e bine.
Si ce e mai rau e ca PD-L are foarte multi simpatizanti care sunt complet cretini si nu cunosc o boaba de economie sau politica. Cunosc personal sute de oameni de acest fel. Acesti oameni SUSTIN ingroparea mediului de afaceri. SUSTIN (din ura proletara) marirea taxelor. SUSTIN (din ura proletara) solidaritatea asta imbecila. Adica daca salariatii platesc 60% din venit impozit la stat, atunci si patronii / intreprinzatorii / independentii sa plateasca tot atat!
Daca angajatul puturos (simpatizant PD-L) are 600 RON pe luna, atunci si Mihai Giurgea si sa aiba tot atat! Daca Giurgea face 1000 EUR / luna, sa ramana cu 100! Sa ii ia statu 90% ca saa e corect, sa plateasca TOTI 60% . Ce conteaza ca el munceste 3 ore pe zi si 5 leneveste, cand Giurgea umbla in stanga si dreapta sa isi miste afacerile si lucreaza 25 de ore din 24 !
Sa fie solidaritate! FORZA PUTUROSENIA!
De aceea urasc PD-L. Ei taie salarii , pensii. Dar in acelasi timp incurajeaza puturosenia marind taxele, si ingroasa mai rau acest sistem aflat in metastaza.
Incompetenta total.
C
22 octombrie 2010
@Voicu Rogojan
Cam superficial eseul tau..”De ce urasc”. Motivele care le expui ilustreaza conceptul PSD de politica economica…impozit progresiv , salarii la buget mari, pensii neimpozitate. Si altfel aceste concepte fac parte din doctrina socialista.
In faptul ca PDL nu a reusit sa introduca o serie de masuri care sa ajute mediul privat, ma refer la firmele mici si mijlocii cu capital preponderent romanesc( sa dam si noi dovada de un pic de nationalism), este pentru ca in momentul in care au decis REDUCEREA FONDULUI DE SALARII CU 25% , sefii si decidentii din institutii au preferat, la presiunea sindicatelor sa taie salarii otova, sa mentina stimulente care se extrag contributiilor sociale(by the way), si sa foloseasca arificii financiare pentru a mentine la buget un cost ridicat pentru munca. Faci diferenta intre a taia fondl de salarii cu 25% si a micsora toate veniturile cu 25%? Daca nu , afla ca cealalta varianta, oribila pentru sindicate, era sa reduca numarul de angajati, sa auditeze organigrama, eficienta si necesitatea pozitiilor din diverse institutii;sa reduca stimulentele regulate si sa introduca stimulente pentru rezultate exceptionale sau cercetare.
Al doilea impediment in aplicarea imediata a unor reglementari care sa stopeze declinul economic a fost setul de legi , majoritatea organice, pentru care era nevoie de majoritate parlamentara, pe care nu au avut-o la inceputul mandatului( sa fim seriosi daca pentru o firma cu capital de lucru de 10.000-100.000 eur ai nevoie de 3-6 luni sa o faci functionala sau sa o restructurezi, cam cat timp iti trebuie sa restructurezi un aparat de stat? Eu cred ca daca esti supraom poti in 2-3 ani…dar nu prea sunt d-astia nici la noi nici la altii) Nu poti lucra cu un pachet de legi cu caracter social, bazat pe banii din privatizare in special, si sa faci reforma.
Al treilea impediment sunt angajamentele luate de guvernele precedente si pot sa-ti dau ex. urmatoarele : cca 4500 de investitii incepute, in care statul e prins intr-un contract si unde ai termene de plata fixe sau dob+pen. Cum ar fi Bechtel, pret mare , modificata clauza de obligatie a finantarii, si cine mai stie ce tampenii. Privatizarea Petrom si mentinerea redeventei la produsele brute petroliere, spolierea produsa de Petromidia. Lista e atat de lunga si virusate TOATE domeniile in care ai gandi o mica afacere( poate doar IT-ul , dar si acolo pot sa-ti dau un ex. care pe mine m-a naucit-pt formarea arhivei electronice, la capitolul scanare , plata pt o pg scanata este intre 2,5 si 4 eur/pag…ti se pare putin? Mie mi se pare furt. Si furt din buzunarul meu de contribuabil).
Al patrulea si nu ultimul impediment la readucerea bunastarii in Romania eu il vad in externalizarea societatilor de utilitati si implicit spolierea cetateanului roman in folosul unor societati din afara. Nu ai cum sa platesti utilitati la nivel european daca ai salarii la nivel african.Aici a fost negociere la integrare, dorinta de a obtine niste venituri sigure sigure la privatizarea unor societati de viitor,nu stiu. Dar nu poti privatiza apa, gazele, energia unde cetatenii sunt consumatori captivi.
Ar mai fi , dar nu au intrat zilele in sac.
Deci ia si gandeste de doua ori daca vinovati sunt PDL sau altii. Nu iti spun ca sunt ingeri, sunt politicieni si supusi regulilor date de Regele VOT, iar la noi sunt mai multi neajutorati, smecheri , lenasi decat in alte parti. Noi ne “invartim” ca sa traim , ceilalti muncesc( care au situatii bune economice ma refer).
elenabellabionda
22 octombrie 2010
Stiu ca acum nu puteti raspunde dar am dorit sa va transmit succes la operatie! Sa va faceti bine cat mai repede! Asteptam un nou articol!
elenabellabionda
22 octombrie 2010
P.S. Poate candva aveti timp sa bem o cafea. Fac o cafea foarte buna.
Extra3OO
22 octombrie 2010
Mihai, sa nu raspunzi, e o CAPCANA!!#@$
:SD
elenabellabionda
22 octombrie 2010
Nu e o capcana, e o simpla cafea. Cu zahar!
Mihai Giurgea
23 octombrie 2010
Multumesc pentru urari si pentru amabilitate. Cu cafeaua e mai complicat, in ultimii 30 de ani am baut cel mult 3 de cafele. Nu sunt mare amator de cafea, deci.
Asa ca va declin oferta.
Anto
23 octombrie 2010
Buna ziua,
Va recomand un TED talk.
http://www.ted.com/talks/lang/eng/alain_de_botton_a_kinder_gentler_philosophy_of_success.html
Va recomand sa va ganditi cat de meritata este pozitia persoanelor cu handicap, a oamenilor care nu au avut o familie care sa poata financiar sa isi permita educatia lor, a copiilor care nu s-au nascut in familii capabile sa ii educe sa isi “construiasca” un viitor, etc.
Prejudecatile, indiferent ca sunt pozitive sau negative, sunt prejudecati si nu ajuta pe nimeni.
Ma bucur ca dumneavoastra aveti parte de o viata buna, evident sunteti un om educat, cult, inteligent, coerent, capabil sa sustina o idee, informat, activ si cu o imagine buna.
Vreau sa va intreb cat din aceste caracteristici se datoreaza exclusiv efortului dumneavoastra si nu familiei in care ati crescut, genelor mostenite, locului in ati crescut, scolii pe care ati facut-o, anului in care v-ati nascut, oamenilor cu care ati avut sansa sa va intalniti, bolilor pe care nu le-ati avut, etc.
Cum ati fi fost daca v-ati fi nascut intr-un context opus? La fel de vehement?
Sper sa continuati dezbaterea si sa discutati si aceasta intrebare.
Va doresc o zi buna.
Mihai Giurgea
24 octombrie 2010
Dupa cum vedeti, v-am indeplinit speranta. Am pus problema in discutie libera (si aici si pe business standard). Desi e mai mult o problema morala decat economica. Sa vedem ce iese si pe cati ii intereseaza. Chiar sunt curios.
C
23 octombrie 2010
@Giurgea
Da , mai frate … Din articol reiese ca esti cam tensionat. Daca acush nu ai timp pentru o cafea , las’ ca trimitem blonda sa detensioneze grevistii din 27.
Elena! Intalnirea e in Piata Victoriei, mai ia niste prietene ca cica sunt peste 80.000. Si nu e nevoie sa faci vorbire despre economie , ca nu se cer cunostinte de specialitatea asta acolo. Ii inviti la cafea si stiu ei ce sa faca.
La partea cu insanatosire grabnica , subscriu. Dle Giurgea, sa va faceti cat mai repede bine…ordin de la Centru
.
Mihai Giurgea
23 octombrie 2010
Multumesc mult. Imi cer scuze tuturor daca n-o sa raspund prompt in urmatoarele zile.
elenabellabionda
23 octombrie 2010
Daca nu va place cafeaua, sa stiti ca fac si un ceai delicios!
Chiar, nu aveti cumva nevoie de o asistenta? Daca faceti click pe poza mea si imi cititi profilul, veti vedea ca am terminat Comunicare si Relatii Publice la UB, la zi. Din pacate nu mi-am gasit nimic pana acum.
Deci nu am experienta decat ca hostess si ca fotomodel, care am lucrat incluziv la Milano. Deci eu si colegele mele va admiram si am dori sa invatam mai multe si sa capatam experienta.
In acest sens, nu am inteles foarte clar cand vorbiti despre profit si cand vorbiti despre cifra de afaceri a Romaniei. Nu sunt acelasi lucru? Regret daca am lipsuri in cunostinte, dar o sa fac tot posibilul sa le elimin.
elenabellabionda
23 octombrie 2010
Daca nu va place cafeaua, sa stiti ca fac si un ceai delicios!
Chiar, nu aveti cumva nevoie de o asistenta? Daca faceti click pe poza mea si imi cititi profilul, veti vedea ca am terminat Comunicare si Relatii Publice la UB, la zi. Din pacate nu mi-am gasit nimic pana acum. Deci nu am experienta decat ca hostess si ca fotomodel, care am lucrat incluziv la Milano. Deci eu si colegele mele va admiram si am dori sa invatam mai multe si sa capatam experienta.
In acest sens, nu am inteles foarte clar cand vorbiti despre profit si cand vorbiti despre cifra de afaceri a Romaniei. Nu sunt acelasi lucru? Regret daca am lipsuri in cunostinte, dar o sa fac tot posibilul sa le elimin.
Mihai Giurgea
24 octombrie 2010
Multumesc din nou pentru ofertă si pentru interesul de a lucra cu mine. Regret nespus sa aud ca nu aveti inca de lucru, desi ati terminat facultatea. Din pacate, postul de asistenta este deja ocupat, si deocamdata nu am un post pe masura calificarilor dumneavoastra. Atunci cand se va ivi o asemenea situatie, fiti sigura ca va voi contacta.
elenabellabionda
23 octombrie 2010
Scuze ca am repetat postul dar nu a aparut prima oara.
romania inedit
24 octombrie 2010
Elena , sa stii ca eu beau si 3 cafele pe zi , iar acu 10 ani beam si 3 cani de cafea zilnic , asa ca eu as fi incantat sa gust din cafeaua ta .
Tu cum faci cafeaua ? Fiarta sau oparita ? Cu zahar sau fara ?
Eu nu (mai ) fierb cafeaua de multa vreme , pentru ca iese mult mai gustoasa daca pun apa oparita peste cafea .
Vin cu cafeaua mea , sau faci tu cinste ?
elenabellabionda
24 octombrie 2010
Dragul meu sunt sigura ca faci o cafea excelenta. Dar o cafea bauta cu seful e de doua ori mai gustoasa.
romania inedit
24 octombrie 2010
Mie nu mi se pare ca e mai gustoasa cafeaua pe care o beau cu sefii , dar conteaza si ce cafea pui sa fiarba sau o oparesti .
C
24 octombrie 2010
Ma bag si eu in cafeaua voastra…hahahah. Eu beau cam 3-5 cani /zi ( mari), in general ness. Dar o cafea tare, densa, catifelata si cu un gust deosebit am luat de la arabi; este un magazin peste drum de piata Domenii. Merita, / la cata cafea beau/ , daca imi fac timp sa fierb cafea cu cardamom(hel).Acela devine un moment special pe ziua respectiva. ( Sa luati cu medium cardamom )….si o cafea de genu’ nici nu vrei sa o imparti cu sef sau altcineva
, decat daca e o persoana speciala.
Mihai Giurgea
24 octombrie 2010
Haha! C, aproape ca ma faci sa miros cafeaua si imi incep sa am chef de o ceasca.
…Dar toate cafelele pe care le-am baut eu au fost mizerabil de amare. De aia prefer ciocolata fierbinte.
C
24 octombrie 2010
Asta e idea cu cafeaua..arabii spun ca o cafea trebuie sa fie amara ca viata
. Eu prefer sa o indulcesc.
Mihai Giurgea
24 octombrie 2010
Poate viata arabilor o fi amara, ca o duc din razboi in razboi. A mea a fost insa ca o cutie de trufe belgiene. Pana acum, cel putin. Asa ca n-am chef sa gust din viata lor.
C
24 octombrie 2010
Cand eram mica , imi placea sa citesc 1001 de nopti de Eusebiu Camilar. Peste ani, noi am avut un contract in zona. Primul oras in care am aterizat a fost Amman, apoi am fost in Bagdad, in Beirut. M-am amuzat la vama irakiana, unde , dupa ce ne-au vazut pasapoartele, ma striga unu’ : “Ce faci draga?” ( doar atat, ca era delegatie oficiala). Pot sa spun ca atunci am aterizat in alta lume, alte conceptii, alte reguli, altfel de arhitectura in localitati.
Dar am ramas in minte cu gustul unei cafele exceptionale, cu mirosul de narghilea si cu linia definitorie a islamului : Allah nu iti lasa alegeri
, deci a fi puternic inseamna sa nu lasi alternativa . Poti face cadouri , concesii , dar sa nu lasi alternativa
.
Filosofic vorbind cred ca religia musulmana e un mediu mai bun pentru capitalism decat religiile crestine. Iar un capitalism salbatic poate avea mai mare succes in lumea lor, decat in a noastra. Dar un contract cu ei iti iese pe nas; sunt la fel de lunecosi ca evreii sau chinezii.
Mihai Giurgea
24 octombrie 2010
Cu irakienii n-am avut treaba. Dar am negociat acum doi ani un contract cu ministrul de finante turc, impreuna cu niste clienti (contractul era al lor, eu doar ii sprijineam). Sunt lunecosi, dar iti si spun exact ce vor…doar cantitatea se discuta
Mihai Giurgea
24 octombrie 2010
Si mie imi plac 1001 de nopti si harun al rashid, califul din bagdad.
El era un politician care, ca sa tina legatura cu realitatea, se deghiza si mergea noaptea prin oras impreuna cu marele vizir Giafar si cu seful politiei (le trebuia si un bodyguard). Cam asta ar trebui sa faca si politicienii romani
elenabellabionda
24 octombrie 2010
Va multumesc mult. Daca se iveste ceva sper sa nu ma uitati. Eu sigur o sa fiu disponibila ca nu cred ca o sa-mi gasesc ceva de lucru cu criza asta.
Supermario
24 octombrie 2010
Aha, voi in salon la Giurgea v-ascundeati!
Cei cu-atatea cesti pline de zat?
Geamul deschis?
Bai, voi ati fumat in spital, burgheji ce sunteti!…
Mare atentie, sa nu infundati chiuveta.
Mihai Giurgea
24 octombrie 2010
hehehehe!
C
24 octombrie 2010
Da
. Am baut cafele si ne-au dansat cadane. Tu pe unde ai hoinarit de ai lipsit la party?
Supermario
24 octombrie 2010
Am fost pe alte portaluri, cu alte nick-uri, sa-i combat pe toti asistatii care inca mai viseaza…
E dezastru, nu-ti vine sa crezi!
Lumea are doua argumente:
– de ce pana acum s-a putut si brusc nu se mai poate?
– statul trebuie sa aiba un rol multa mai mare in economie, sa faca si sa dreaga. Nu ati vazut ca si Obama a bagat banii statului in banci si corporatii?
O mare carenta a majoritatii chibitilor este ca:
– ori nu au coborat niciodata ca angajati in “economia reala”, aia facuta cu marfa si caietul de facturi in portbagaj, cu chitantierul in buzunar si foamea-n glanda,
– ori nu au probat niciodata haina de patron, sa inteleaga cat de greu este sa ai o multime de responsabilitati, datorii, probleme, in timp ce toti sunt pe tine numai cu bete in roate, mai ales carmuirea.
Desi nu sunt foarte materialist am ajuns la concluzia ca “banul este revelatorul tuturor adevarurilor economice si sociale”.
Cand banii se vor sfarsi cu adevarat in Romania multe adevaruri vor iesi la iveala si multi oameni vor redeveni normali!
Am vazut-o pe Maria Vlas la TV, cat era de modesta si de deschisa in interviu. In imagini vechi, de pe vremea directoratului FNI, era foarte aroganta, plina de sine, o “bunoaca”.
Disparitia banilor i-a dat un reset.
Astept acest RESET si pentru societatea noastra si cu cat se vor termina mai repede banii cu atat va veni mai repede…
Mihai Giurgea
24 octombrie 2010
Da, exact asta e argumentul principal: de ce se putea si acum nu? Iar asta arata doua lucruri:
1. ca oamenii nu inteleg neam, ce e cu criza si ce a provocat-o (le convine sa dea vina pe banci, dar majoritatea habar n-au ce anume au facut rau bancile: si anume tocmai ca i-au imprumutat pe ei fara numar, si au permis astfel cresterea nejustificata a nivelului de trai)
2. ca nici nu sunt dispusi sa accepte explicatiile reale, si prefera sa isi imagineze ca o sa se rezolve totul de la sine, daca “aia raii” sunt invatati minte de “masili populare”… (bineinteles ca criza n-o sa se rezolve de la sine, ca n-are cum). Iar ei sunt acum ca un glont pe teava: n-au loc de intors nici in stanga nici in dreapta, numai ca nu-si dau seama. Or sa se trezeasca abia cand or sa se izbeasca de tinta. Si atunci o sa fie adevaratul dezastru (nu ce a fost in 2008-2010)
C
24 octombrie 2010
Da, creditele date la NINJA( no income, no jobs, no assets),oportunitate determinata de decizia politica a guvernarii Clinton si-a aratat monstruozitatea incepand cu 2007. Cred ca primul set de stimuli a fost dat tocmai pentru a nu fi acuzati politicii ca au daramat sandramaua. Acum daca dau un nou set de stimuli genereaza inflatie si implicit o scadere drastica a fondurilor de pensii ( deja saracite de scaderea actiunilor si a activelor imobiliare) iar asta inseamna scaderea veniturilor sin bonduri de trezorerie. Oricum o dai tot nemultumesti mari mase de oameni, mai trist este daca investirorii isi retrag fondurile si le transfera in bunuri a caror piata poate fi manipulata cu acele sume( metale rare de ex. cele care sunt folosite in IT , titei , aur) Toate aceste interferente si miscari generate de panica ne vor duce din criza in criza si din bula in bula( uite acum se coace bula datoriilor suverane).
Mihai Giurgea
24 octombrie 2010
Yeah, the Ninja generation! Mi-a placut Wall Street 2.
Dorin
24 octombrie 2010
Poate îmi spune şi mie cineva de ce nu apare comentariul meu – cel anterior.
Repet, d-le Giurgea
1.“cât din aceste caracteristici se datorează exclusiv efortului dumneavoastră si nu familiei in care ați crescut, genelor moștenite, locului in ați crescut, scolii pe care ați făcut-o, anului in care v-ați născut, oamenilor cu care ați avut șansa sa va întâlniți, bolilor pe care nu le-ați avut, etc.
Cum ați fi fost daca v-ați fi născut intr-un context opus? La fel de vehement?”
2. Sărăcia naşte violenţă extremă.
3. Cunoaşteţi nivelul evaziunii fiscale la nivelul Uniunii Europene ca să vb de contribuţiile “exagerate” sociale (excludeţi pensiile, ele au un alt statut) ?
4. Nu v-ar deranja să trăiţi într-o lume şi mai săracă şi mai needucată ?
5. Ce ar ca peste noapte să nu mai aveţi nimic şi să porniţi de la zero. Consideraţi că într-o astfel de lume descrisă de dv aţi mai reuşi ?
6. Cât reprezintă la nivelul Uniunii Europene contribuţiile sociale ? În cifre, vă rog !
7. Cât reprezintă aceste cheltuieli în raport cu PIB-ul Uniunii ?
8. Liberalismul politic, ca sistem de guvernare, ne mai spune că “libertatea individuală este definită ca fiind dreptul de a acționa fără nici o constrângere impusă din exterior, cu condiția să nu afecteze drepturile și libertățile legitime ale celorlalți indivizi.” Vă este cunoscut asta ?
9. O lume descrisă de dv ar fi o lume anarhică, fără principii şi a cărei singure valoare adusă în discuţie ar fi lupta pt supravieţuire – nu supravieţuirea.
10. Cea mai mare realizare a omenirii de până în prezent este siguranţa zilei de mâine. Aşa sa dezvoltat lumea civilizată.
11. Problema descrisă de dv, cea a “enormelor” sume cu contribuţiile sociale are un răspuns simplu : distribuirea ineficientă a bogăţiei.
Poate îmi ştergeţi şi acest comentariu …
Mihai Giurgea
24 octombrie 2010
Poate il sterg. Poate nu. Depinde daca am sau nu chef sa va primesc la mine pe blog. Poate decid ca nu ma intereseaza sa discut cu dumneavoastra. De mine depinde, evident.
Si intr-adevar, toate cele 11 puncte pe care le-ati ridicat sunt destul de banale si au raspunsuri evidente (majoritatea monosilabice). Intrucat nu doresc sa va incurajez in lenea mintii, va las sa descoperiti singur aceste evidenţe. Sunt sigur ca puteti si fara ajutor (iar daca nu, ce mare paguba).
Totusi, insusi faptul ca ati pus aceste intrebari spune destule despre dumneavoastra. Ce spune anume? Pai de pilda, faptul ca insirati evidente cu un aer jignit, arata ca le refuzati si ca nu doriti sa le acceptati. Altfel spus, dumneavoastra nu va vine sa credeti ca cineva poate gandi altfel decat ati fost dvs. invatat. De asemenea, arata ca refuzati cu indarjire sa acceptati realitatea economica, in numele imaginii despre realitate pe care v-ati format-o in rotundul dvs. cap. Naspa, ca sa zic asa…
Dorin
25 octombrie 2010
Ar fi mai înţelept să răspundeţi punctual fiecărei idei lansate de mine mai sus – nu de alta, asta v-ar face mai credibil şi mai stăpân pe situaţie în ochii cititorilor acestui blog. Eu unul aşa aş fi procedat. Din partea dv chiar nu m-am aşteptat la acastă reacţie şi speram să mă combateţi. Aţi ales calea de a da cu parul şi a fugi după întăriri aşteptând următoarele mele intervenţii. Nu-i nimic, m-am întors. Nu să vă combat, doar să discutăm inteligent asupra acestui subiect.
Să începem.
1. Cât din ce aveţi în viaţă ca realizări se datorează exclusiv “rotundului dvs. cap” ?
2. Nu sunteţi şi nu aţi fost deloc beneficiarul actualului sistem ? Mai exact, nu aţi cules şi beneficii de-a lungul celor 20 de ani de aşa zis capitalism autohton – ştiţi bine la ce beneficii mă refer ? Aici vă dau dreptate când aţi afirmat că noi nu am cunoscut capitalismul adevărat.
3. Ştiţi bine că sărăcia naşte violenţe extreme. Istoria ne consemnează asta în repetate rânduri. Deci, sunteţi de acord sau nu cu afirmaţia mea şi cu evenimentele consemnate de istorie ?
4. Nu credeţi că actuala criză economică , inţial financiară, are la bază speculaţiile de natură financiară efectuate de mai mai marii lumii ? Vă sunt cunoscute celebrele deja falimente a marilor giganţi financiari din domeniul bancar şi din cel al asigurărilor din SUA ? Şi dacă da, să nu-mi spuneţi că au vreo legătură cu “imensele” sume cu contribuţiile sociale …
5. Chiar nu v-ar deranja să trăiţi într-o lume şi mai săracă şi mai needucată ? Pe mine, da
. Asta nu are nimic în comun cu civilizaţia, din contră.
6. Chiar nu cunoaşteţi nivelul evaziunii fiscale din Uniunea Europeană ? Eu unul cred că nu aţi dorit să răspundeţi la întrebare temându-vă de o posibilă pistă, mai realistă , pe care mi-am propus să o aduc acestei întrebări.
Nu-i nimic, aştept momentul ş mişcarea dvs.
Dacă aţi cunoaşte şi suma vehiculată, deci neimpozitată de statele Uniunii Europene, aţi avea răspunsul la deficitele aduse în discuţie de toate statele Uniunii.
7. Ştiţi că la nivelul Uniunii se discută de un venit minim impus tuturor statelor membre, calculat pe baza unor coeficienţi şi indicatori economici, financiari, dar şi sociali ? Mai direct, se urmăreşte ca în fiecare stat venitul mimim să asigure în mod real un nivel de trai decent. Oare de ce ? Puneţi-vă capul dvs rotund să judece.
8. Chiar nu vă este cunoscut că liberalismul politic, ca sistem de guvernare, ne mai spune că “libertatea individuală este definită ca fiind dreptul de a acționa fără nici o constrângere impusă din exterior, cu condiția să nu afecteze drepturile și libertățile legitime ale celorlalți indivizi ” ?
9. Fie că vă place sau nu, realitatea economică de care vb – de care m-aţi acuzat că nu vreau să o accept, ne spune cât se poate de clar că viitorul nu poate fi decât unul de tip social – liberal. Orice altă formă de guvernare este sortită eşecului.
Deocamdată asistăm la nişte ajustări pe plan mondial, ajustări care încearcă să mai elimine din efectul dezastruos adus de speculaţiile de care v-am zis la punctul 4.
Dacă nu ştiaţi, exact aceste speculaţii au adus pe piaţă bani fără acoperire reală şi economică. Şi ştiţi de ce ? Pentru că sistemul a permis asta – această anomalie a “capitalismului pe pâine” .
10. Repet … “o lume descrisă de dv ar fi o lume anarhică, fără principii şi a cărei singure valoare adusă în discuţie ar fi lupta pt supravieţuire – nu supravieţuirea.”
11. Ca răspuns unei lumi descrise de dvs. a apărut comunismul. Culmea e că a şi reuşit (o perioadă).
12. Cunoaşteţi că imediat după cel de-al doilea război mondial o bună parte din banii care au ajutat ţările lumii în procesul de reconstrucţie veneau din impozite de peste 80% pe marile averi şi pe profitul companiilor ? SUA nu vă spune nimic ? Nici Marea Britanie – cu ale sale (încă) colonii ?
Indiferent de cât de monosilabice vă par aceste puncte, şi unele chiar sunt – asta pt a înţelege şi Dorel, realitatea economică descrisă de dvs. nu există în mod real, este doar o petardă aruncată de pe Wall Street pt a mai spăla din inepţiile economice şi financiare proprii. Problema e că unii chiar cred asta, printre care şi dvs, în timp ce mai marii lumii pregătesc altceva acestui sistem ce sa dovedit alături de comunsim o utopie tâmpă .
Discuţiile următoare vor fi ca între oamenii mari – mă rog, care se pretind.
Cu stimă, Dorin.
totedati
25 octombrie 2010
eu văd că unii nu pricep, banii nu s-au terminat! în lume e bine implantat și nu dă semne că ar vrea să cedeze controlul nimănui sistemul banilor decuplați de bunurile reale, problema e că oricâți bani bagi iese tot nimic … obarac a îngropat un munte de bani ca să scoată economia sua din rahat … nimic!
la fel și la noi ițărescu dacă își pune tiparnița la lucru ne îngroapă pe toți în munți de hârtie … nu o face, deocamdată, pentru că ar fi degeaba …. problema e cu sistemul de distribuție al banilor, de generare … sa oprit ruleta pariurilor nimeni nu mai pariază nimic, pe nimeni oricât de genial e și cât chef de muncă are …
toți stau și împart firul în patru, ce generează prosperitatea!? munca! dar ce muncă!? că tehnologiile actuale sunt atât de eficiente încât dacă produc prea mulți aceleași mașini se umple planeta de atâta muncă! adică una din cauze e supraproducția! dacă produci numai ca să vinzi, doar pentru profit, fără a băga în costuri poluarea și supraexploatarea resurselor naturale ajungi iar într-un punct mort cu dezastre ecologice, deșertificare, boli!
altfel spus sistemul economic actual nu ia în calcul toate variabilele … și deocamdată nici nu știe cum să le ia în calcul pe toate … circuitul banilor așa cum sunt acum generați și cum circulă în economia mondială nu reflectă toate costurile reale … nu măsoară costul poluării … al emisiei de gaze de seră, al încălzirii globale … costurile sociale după giurgea nici nu ar trebui luate în calcul … dar ele chiar dacă sunt ignorate până la urmă tot apar undeva în sistemul economic …
sistemul economic actual, celebrii fiat-money, a permis unei largi clase sociale în ascensiune să sară în secolul XIII peste etapa acumulării de capital și să mute în esență valoarea banilor de la bunurile reale acumulate timp de generații de aristrocrația feudală la o convenție socială bazată pe creditarea din nimic, free entreprise, generatoare de bunuri materiale în viitor … sa pariat pe capacitatea viitoare de producție de bunuri materiale si valoarea banilor actuali sa legat de ea … astfel sa sărit peste clasa feudală care avea avere, pământuri și aur, dar nu prea mult orientate spre producția de bunuri … cum producția de bunuri viitoare nu era punctul forte al vechii aristocrații, mai mult ocupată cu vânătoare și distracțiile, asta a dus la detronarea ei ca clasă socială dominantă … la ascensiunea capitaliștilor care pentru afacerile lor nu mai aveau nevoie nici măcar de vechiul sistem monetar, de monedele de aur ale aristocraților! că aurul nu ține de foame și nici nu te încălzește iarna!
acum simpla producție de bunuri materiale se dovedește insuficientă și ineficientă pe termen lung … am ajuns la o criză de supraproducție! ar trebui să între în calculul economic și alte tipuri de “bunuri” … sociale, morale samd … una din ele ar putea fi mai ușor asimilată, ar fi vorba de reciclarea producției uzate, de continua reducere a impactului ecologic al activităților economice …
însă banii așa cum sunt acum nu permit un calcul economic precis al unor activități economice de genul reciclării bunurilor uzate! în actualul sistem reciclarea e doar un cost în plus băgat forțat pe gâtul întreprinderilor! cum economia e orientată spre profit normal că nimănui nui convine asta! fiecare pasează mingea în ograda vecinului dacă poate, cu toate costurile atașate!
la fel și orice tip de protecție socială! dacă te apuci să dai de mâncare, din milă, unor oameni care efectiv mor de foame, pentru tine e doar un cost în plus, nimic mai mult … cum zice nenea giurgea mulțumirile celor pe care îi ajuți astfel nu îți țin ție de foame și nici nu îți bagă în buzunar banii necesari ținerii pe linia de plutire a unei afaceri private!
e vorba de costuri și de activitățile economice care aduc bani … dacă nu faci destui bani vei îngroșa și tu rândurile sărăntocilor …
dar de ce să fie numai producția de bunuri generatoare de bani!? de ce cele sociale nu pot genera bani? de ce a învăța un copil să se descurce în viață nu aduce nici un profit? măsurat în bani! ce împiedică actualul sistem monetar să măsoare și astfel de activități sociale pe care nimeni nu contestă că sunt generatoare de plusvaloare pe termen lung!? de ce sunt numai costuri în actualul sistem economic și monetar?
nu cumva actualul sistem monetar, de tip fiat-money, nu e destul de sofisticat? de curajos? nu cumva ne-am oprit la jumatatea drumului în direcția asta, a decuplării valorii banilor, a capacității de a genera bani în funcție de nevoile celor care aduc plusvaloare socială reală, de valoarea lor acceptată în acest moment? sa mai întâmplat o dată, cu beneficii reale pentru întreaga omenire, dar pasul făcut a fost destul de mic! acum ar trebui să avem curajul să mergem mai departe!
C
25 octombrie 2010
“nu cumva actualul sistem monetar, de tip fiat-money, nu e destul de sofisticat? ” Nu , nu e. Este incorect de cand au fost introduse rezervele fractionare si poate acolo trebuie lucrat. Asta e o decizie politica, iar politicienii nu prea se indura sa o faca datorita faptului ca au nevoie de bani pentru a acoperi costuri sociale provenite din legislatia populista, pentru a obtine voturi , pe de alta parte au deja datorii mari ( datoriile suverane). Nu este nici supraproductie; daca te gandesti ca industria auto in SUA a atins un peak, si e drept atat timp cat fiecare detinator de permis de conducere auto are, statistic, doua masini in proprietate-da, dar daca te gandesti ca nici 10% din populatia Chinei sau a Indiei nu are o masina – nu. Dar ajungem la o alta problema si anume: au bani cu sa-si cumpere? Raspunsul e NU, nu au. Dar s-a intamplat urmatorul lucru: au aflat ca salariile lor sunt de 1o ori mai mici decat ajutorul social din Europa sau SUA. Si nu le convine. Ce vom face? Vom desfiinta informarea in masa sau uniformizam, incet , incet nivelul de trai.
“în economia mondială nu reflectă toate costurile reale … nu măsoară costul poluării … al emisiei de gaze de seră, al încălzirii globale” Vezi intelegerea de la Tokyo, si da cautare dupa certificatele de emisii de carbon http://en.wikipedia.org/wiki/Emissions_trading , nu merge cu cautarea la felul cum se aplica in Romania , ca te infurii
.
Mihai Giurgea
25 octombrie 2010
Foarte corecte exemple. Uniformizarea nivelulului de trai dintre China/Malaezia si Occident se va produce, cred eu, automat, chiar prin intermediul comertului global. Adica sau saracim noi, sau se imbogatesc ei.
Tentatia este sa zici ca se va stabiliza undeva la mijloc, dar nu sunt deloc sigur. In China nivelul de trai a mai crescut putin doar in Shanghai, Beijing, si alte cateva zone industriale cu investitii straine. Dar grosul Chinei, China agricola, e in evul mediu. Sa “ridici” China poate dura inca 400 de ani.
Dar ce or sa faca pana atunci Europa si SUA, confruntate cu marfurile ieftine chinezesti? vor scadea nivelul de trai pana la nivel de mizerie, sau vor inchide pietele (ceea ce ar putea fi si dificil, si periculos)?
PS. E super desenul pe care l-ai gasit, C. Un yin-yang in forma de tablou.
finch
25 octombrie 2010
@extra300
Nu ma pricep la economie, doar citesc una-alta de pe net. As avea un comentariu la ideea de datorie. “Penalitatile, chiar daca “sunt ale lui Boc”, se transforma in INFLATIE, adica pana la urma.. SE VOR PLATI!”.
Cine spune ca banii datorati statului trebuie platiti, daca nu au produs valoare? Afacerea a esuat, statul a presupus ca afacerea va merge si ca afaceristul ii va plati cota parte. N-a mers. N-a produs valoare. De unde sa mai ia banii aia entitatea numita “stat”, daca ei nu exista? Aaaa, statul i-a considerat reali acei bani, inainte sa apara, inainte sa se vada plusvaloarea produsa de ei, banii? Adica a transformat in datorie o promisiune, in loc sa ia ceva din extra valoarea produsa numai atunci cand e produsa real. Eu as zice stop joc.
Exista pe youtube mai multe clipuri in care e explicat simplist, pentru orice gaga, mecanismul prin care au aparut banii pe piata si ce reprezinta banii acum. Simplist, banii sunt acuma o datorie, o promisiune a cuiva ca returneaza mai multi altcuiva. Se omite din start legatura cu plusvaloarea pe care o produce circulatia banilor. Pe termen scurt si mediu merge, dar la un moment dat (cam la vreo 70 de ani) cica se trage linie si se vede ca banii s-au inmultit fictiv, fara sa fie acoperiti de ceva.
Cam asa glumea Douglas Adams intr-una din cartile sale de comic-SF, in care toti bancherii fusesera exilati pe o planeta nelocuita si se apucasera sa restaureze sistemul bancar cu frunze de copaci pe post de bancnote, iar inflatia ajunsese asa de mare, incat asteptau cresterea frunzelor timp de un an, ca sa poata face tranzactii o zi.
Mihai Giurgea
25 octombrie 2010
haha! amuzant! regret, n-am citit cartea asta
C
26 octombrie 2010
“Cine spune ca banii datorati statului trebuie platiti, daca nu au produs valoare? Afacerea a esuat, statul a presupus ca afacerea va merge si ca afaceristul ii va plati cota parte. N-a mers. N-a produs valoare. De unde sa mai ia banii aia entitatea numita “stat”, daca ei nu exista? Aaaa, statul i-a considerat reali acei bani, inainte sa apara, inainte sa se vada plusvaloarea produsa de ei, banii? Adica a transformat in datorie o promisiune, in loc sa ia ceva din extra valoarea produsa numai atunci cand e produsa real. Eu as zice stop joc.”
la INSSE exista CNP ( comisia nationala de prognoza). Pe baza datelor statistice , raportate dupa rezultatele exercitiului financiar, comunicat de diverse institutii ale statului , inclusiv fisc, se fac prognozele pe perioada viitoare. Exista normative clare pentru efectuarea prognozei si se iau rezultate in intervale fixe de variatie. Pe baza raportului acestei comisii se fac bugetele.
Unele acte normative vor sa determine indeplinirea “in avans” a acestor prognoze. Iti dau exempu TVA la facturare, TVA pe care il platesti cand emiti factura , dar daca factura o incasezi la 90-180 de zile si TVA il incasezi tot atunci. Aceasta e o forma politica de a credita statul, forma la care nu se evidentiaza dobanzi asupra sumelor implicate.Nu iti poti inchipui ce se intampla daca nu incasezi si cat de complicat sa faci rambursare pe decizie judecatoreasca. Sau daca marfa iti expira si vrei sa-ti recuperezi TVA platit la data importului.
Felul in care statul isi satisface foamea de bani este haiduceaca , este de tip stapan-sclav.
Citeam in Freekonomics un eseu despre distribuitorii de droguri , ocupatie caracterizata de cea mai mare mortalitate asociata profesiei si nu o sa crezi…. de faptul ca acesti mafioti nu reusesc sa paraseasca caminul parintilor pentru ca nu au bani de chirie cat sunt in structuri inferioare, fiind platiti foarte prost. Acum fac asociere intre speta expusa de eseu si aceste salarii mici din Romania si caracterul de tip mafiot al business-ului politic romanesc.
Extra3OO
26 octombrie 2010
Finch, nu ma refer numai la “stat” (sau la Boc etc) ci mai mult la notiunea de datorie ca principiu, in general. Multi cred ca obligatiile se pot uita, ca se preiau “la buget”. Uite ca nu e asa.
Eu nu mai platesc nimic de vro 8 ani, am adunat pana acum vro 5 NUP-uri pentru evaziune. Exista suficiente metode pentru a evita asta (Olanda, Luxemburg etc). Insa NU am datorii neplatite, nici chiar atunci cand e vorba de stat, chiar daca la prima vedere neplata taxelor ar fi o haiducie impotriva AGRESIUNII numita aparat bugetar “de stat”.
Eu nu incalc LEGEA, eu vreau mai mult, pur si simplu vreau sa o schimb. Insa cat e valabila uite ca o respect, cu toate ca nu imi convine, nu sunt de acord sau o consider FURT. E ca in dreptul comercial – intai platesti si abia apoi te judeci.
totedati
25 octombrie 2010
@finch
păi exact asta face sua acum cu injecțiile masive de bani în economie! datoriile se vor plăti, nominal, în N hârtii verzi cu Y dolari tipăriți pe ele … asta e 100% sigur …
ăsta e și rolul bacnotelor verzi, a dolarilor! să îți plătești datoriile!
$ = money is debt!
ce scrie pe fiecare monedă de un dolar, cu litere mici?
“this note is legal tender for ALL DEBTS, public and private”
posesia de verzișori nu îți garantează că vei putea cumpăra vre-un produs cu ele, nimeni nu e forțat să accepte dolari ca plată pentru un anumit produs fizic, real! doar datoriile e 100% sigur că le poți plăti în dolari! dacă ești în sistemul economic american, sub sfera ei de influență, sub protecția juridică a armatei SUA, din momentul în care ți-ai plătit datoriile nominal în dolari nu mai ai nici o obligație de plată față de nimeni din punctul de vedere al jurisdicției americane!
și când armata SUA îți garantează protecția juridică aia e garanție nene! nu te joci cu ea! când sistemul juridic și statul american zice că e totul OK, păi așa este!
iar Douglas Adams ăla nu glumea de loc! exact așa este! banii decuplați de orice bun real, fizic, au valoare funcție de cât de bine sa pariat pe producția viitoare de bunuri si servicii reale!
nu se omite legătura cu plusvaloarea generată de circulația banilor ci se pariază pe o valoare viitoare a plusvalorii generate … după cum se vede pariul nu e chiar atât de prudent și rațional și de multe ori e prea optimist …
dar capacitatea de a face astfel de pariuri e esențială pentru a putea da bani unor oameni care nu pot pune gaj decât promisiunea unei activități economice VIITOARE profitabile …
și decuplarea asta nu e chiar un lucru rău! imaginează-ți că ești un întreprinzător cu idei si putere de muncă .. tocmai ai aterizat în sua, din sărăcia transilvaniei anului 1900 … ai idei, ai putere de muncă, dar pe pământ american ai aterizat doar cu izmenele de pe tine!
cum începi afacerea? cu banii altora? da, dar … ăia care i-au făcut nu se despart ușor de ei! atunci un bancher face un pariu pe afacerea ta viitoare, îți dă un credit pe care tu, în viitor îl vei returna dacă vei avea noroc … creditul sunt bani făcuți din nimic, cu care cei fără capital pot începe o afacere … astfel nici bancherul nu e legat de acumulările anterioare de capital! el nu cere părerea celor care depun banii în bancă unde să îi plaseze, cui să dea credite!
dacă în timp pe un anumit sector de activitate economică numărul pariurilor greșite crește apar necesitatea de a anula o parte din banii generați de pariurile puse pe succesul activitătilor economice … crizele nu apar de la sine sunt totdeauna provocate de decizii strategice la nivel foarte înalt … în mod normal bulele speculative tind să se umfle la infinit, până la limita ridicolului! dar totdeauna sunt oameni deștepți care zic gata! înțeapă balonul prețurilor și ăsta face fssssss ….
dintr-odată o masă uriașă de bani dispare … de avere virtuală care până la urmă se dovedește mult supraevaluată …
sistemul se poate extinde! asta e părerea mea! se poate face un pariu și pe fiecare cap de bizon mioritic că la 20 de ani va deveni un einstein! sau mozart! dându-i o bursă de studii! o cartelă cu credite pe care le poate cheltui pentru a consuma informație, pentru a învăța, pentru a se educa! pentru a nu deveni un sfertodoct inutil!
cât despre Emissions_trading alea sunt un început timid în direcția asta … dar a considera poluare numai emisia de carbon e cel puțin infantil! trebuie să ai curajul de a merge mult mai departe în direcția asta!
de exemplu de fiecare dată când găsesc o sticlă de plastic aruncată aiurea și o returnez unui centru de reciclare să primesc bani pe ea! dar nu sumele ridicole primite acum, ci mult mai mari! substanțial mai mari! astfel ca asemenea activităti să devină rentabile pentru cei care colectează deșeuri și să genereze pierderi la cei care le produc … ca să nu mai fie stimulați să producă în neștire, să nu mai stimuleze consumul irațional de resurse ci doar unul mult mai mic, moderat de capacitatea de reciclare a acestora …